א-לה כפר | עיתון כפר ורדים והסביבה | גיליון מספר 234 - אפריל 2014 - page 52

52
גיליון 432אפריל4102
|
|
יצירות
|
דעות
|
\ תגובות
דוארנכנס
"המסע במדבר לאחר
יציאת מצרים הוא מסע קדי
־
מה אל המטרה - התקדמות
מוסרית והשתנות. ממצב
עבדותלמצב חירות".
יציאת מצרים היא תיאור
של גאולה ושחרור אשר מו
ו
בעים במונחים דתיים היס
ו
טוריים. התיאור הינו דמוי
מציאות וגם לניסים שבו יש
תפקיד.
בסיפור יציאת מצרים בני
ישראל אינם מועברים אל
הארץ המובטחת "על כנפי
נשרים" (שמות י"ט), הם צו
ו
עדים לשם. הצעידה רצופה
קשיים, משברים ומאבקים
אשר כוללים הכרעות אנו
ו
שיות ואלוהיות.
זהו סיפור קלאסי שבעלי
ו
לה שלו מתואר מסע הכולל:
התחלה - המצרים כבעיה
המצריכה פתרון; אמצע -
ההתרחשויות במדבר תוך
כדי ההליכה. סוף המסע -
ההגעהאל הארץהמובטחת.
סיפורי התלונות במדבר
מהווים את החלק העיקרי
של תיאורי תחנותהמסע. הם
נשענים על מסורות עתיקות
וחזקותבדבר קורותיו שלעם
ישראל.
אפשרי להניח שסיפורים
אלו מושתתים על עובדות
היסטוריות. הם באים לספר
על מקרים שאירעו בפועל
ומוצגים כהתמודדות עם
בעיותעקרוניות.
המחברים נטלו מאורעות
שונים שאירעו בתקופתם או
בסמוך לה והעבירו אותם
אל המסע במדבר. אירועים
אלו נראו להם כפרשת דר
ו
כים משמעותית או כמשב
ו
רים שפתרונם מהווה תקדים
עקרוני, והפכו את לקחיהם
למורשתהדורות.
בתיאורו של המסע במד
ו
בר אפשר לראות שני רב
ו
דים: הרובד ההיסטורי - דמוי
מציאות, בו בני ישראלנודדים
במדבר לאחר יציאת מצרים
במסעקדימהבחלל ובזמן.
הרובד הסימלי - בו המסע
במדבר לאחר יציאת מצרים
יציאתמצריםכסמל
הוא מסע קדימה אל המט
ו
רה והיא התקדמות מוסרית
והשתנות. ממצב עבדות
למצב חירות.
המדבר הוא מטאפורה של
מקום על זמני. האירועים
אשר מתרחשים בו, הלקחים
והמסרים העולים מהם, מש
ו
מעותם עקרונית ועל זמנית.
הםמצביעיםעלהיותאירועי
יציאת מצרים אירועים המת
ו
חדשיםבכל דור ודור.
הנשים והילדים אשר מגי
ו
עיםלכנען אינםאותםאנשים
אשר יוצאיםאל המסע ועברו
אתמצרים. הנושאשל המסע
הואעם ישראל: "ואלהשמות
בני ישראל הבאים מצרימה"
(שמותא').
הביטוי "בני ישראל" מו
ו
פיעה לראשונה בספר שמות.
אם בספר בראשית תשומת
ליבנו מתמקדת ביחידים -
בני משפחהבעלת ייעוד, הרי
ספר שמות הוא סיפורו של
עם. לכן אין הוא רק סיפור
היסטוריה. משה ממלא תפ
ו
קיד של שליחות חד פעמית
מכרעת והעםהואהעיקר.
חשיבותו של משה הינה
אישית ומדינית, כמנהיג העם
וכמתווך בינו ובין האל. זוהי
היסטוריה שבמוקדה עבדות
וחירות, חוק ומרידה.
להיסטוריה זו יש מטרה
גלויה, לתאר את המסע,
אביבמרהיב
ענפי העציםלוטפי האוויר
פורסיםבדיהםלחמה.
מרבדיםמוריקיםמכההעד בהיר,
מסתור לאדמההחומה.
פריחהצבעונית, ניחוחסביב,
אביב, אביב מרהיב.
ציפוריםעסוקותבמעוף ובשיר,
נעות, מפרותהדממה.
באופקהתכול השמשתזהיר,
והרוחהומה נעימה.
הטבע נעור חמיםמסביב
אביב, אביב מרהיב.
ומטרה סמויה - ללמד את
חשיבותהמסעואתהמשמעת
ההכרחית אשר נדרשת להצ
ו
לחתו. מסע זה מסמל תפיסת
עולם. קיימתבו רציפותברו
ו
רהקבועה וחזקהקדימה והוא
מהווה אלטרנטיבה לתפיסת
העולם המיתית בדבר החזרה
הניצחית.
הסיפור המקראי וספר
שמות בפרט, אינו מעשיה
קוסמולוגית דטרמיניסטית.
בהיסטוריה של ספר שמות,
האירועיםמתרחשים רקפעם
אחת.יש ביניהם מערכת קש
ו
רים הדדיים הצופים קדימה
ולאחור וקדימה.
(מתוך עבודה גדולה)
משהמכהעל סלע. ציור של ז'אקופו קומין (טינטורטו) מהמאהה-61
מירי כספי
1984
משהו לירי ממירי
1...,53,54,55,56,57,58,59,60,61,62 42,43,44,45,46,47,48,49,50,51,...64