א-לה כפר - גיליון 314
2020 אפריל 314 גיליון | | 22 אף אחד לא שאל אותנו אם מתאים לנו לעבור לחינוך ביתי, אבל ימי הקורונה הביאו אותנו גם להתנסות הזו. כמה הארות והמלצות מועילות מאמא שאצלה זו דרך חיים שירה קורונה אם מישהו היה אומר לי רק לפני שלושה שבועות שאפשר לראות את הצדדים החיוביים בחינוך ביתי, הייתי ודאי מסכמת את ההזיה בשתי מילים: "אין סיכוי". אבל זה חלק מהניסוי והטעיה של התקופה, שמוביל גם לתוצאות חיוביות ומעוררות מחשבה על ההווה, ובטח על הימים שיבואו עם שוך הקורונה. הנה הפלא שקרה לנו בבית, לפחות בהיבט האקדמי: בתנו הבכורה בת השש וחצי, בתוך פחות מחודש ובשעות לימוד מעטות יחסית, החלה לקרוא ולכתוב בשטף ובהנאה, ה'נס' לו חיכינו מאז שהפכה לתלמידה מן המניין בכיתה א' לפני כשבעה חודשים. הנוסחה פשוטה: הורה על ילד אחד במקום מורה אחת על עשרות ילדים, והתאמת הלמידה לקצב, ליכולת ולצרכים של הילד בלי צורך לחלק את המשאבים בין אחרים. כמובן, שיטת החינוך הביתי היא עולם ומלואו, והיא אינה מבדילה בין תחומים שונים. האקדמי וכישורי החיים, היצירה והחקר, כל אלו ועוד הולכים יד ביד, ולא בהכרח מופרדים בצורה מלאכותית. ש' (שמה המלא שמור במערכת), שמתגוררת באחד היישובים הקהילתיים באזור, מחנכת את ילדיה בבית בשיטת 'אנסקולינג' (למידה טבעית). "יש לי שלושה ילדים בגילים שונים" היא מספרת. "הם אלה שמושכים ומכוונים את הלמידה על ידי שאלות שהם מעלים ותחומי עניין שברצונם לחקור. הערך הכי גבוה של השיטה הוא לדעת איך ללמוד, וכל אחד מילדיי עושה זאת בדרך המתאימה לו, בתמיכה ובנוכחות שלי כהורה". תני דוגמה ללמידה חווייתית שיכולה להתאים עכשיו? "למשל לקחת מתכון להכנת מאכל שעוד לא ניסיתם. אפשר לתת לילדים לחשב כמויות שמותאמות לגודל המשפחה, להתאמן על קריאה (למי שזה מתאים), לבדוק את הערך התזונתי ועוד. לפי תפיסתי, הילדים יידעו להתעסק במה שמעניין אותם בפעילות". מה קורה כשאתה מרגיש שאתה לא רוצה להיות מורה של הילד שלך, שהוא 'שונא' אותך בגלל משימות או מטלות שאתה דורש ממנו למלא (למשל בחינוך הקונבנציונאלי יש עכשיו מטלות מתוקשבות)? "בסופו של דבר אנחנו המורים של הילדים שלנו, ואת מה שחשוב בחיים הם לומדים מאיתנו. בתקופה הזו במיוחד צריך לדעת לבחור את המלחמות, תוך הערכה של המצב בבית. גם עבורנו, כמשפחה שמורגלת בחינוך ביתי, ימי הקורנה מאתגרים: אין לנו עוגנים כמו חוגים ובילוי עם חברים אחרי הצהריים. כדי להתאים את עצמנו לסיטואציה החדשה, בנינו לוח זמנים יחד עם הילדים, שכולל הכנת ארוחות משותפות, זמן למידה קצר (כי כשלומדים בבית יכולה להספיק חצי שעה או שעה איכותית ביום, תלוי בגיל הילדים), פעילות יצירה, צפייה במסכים (עדיף תמיד לבחור תוכן מעשיר ומרחיב אופקים). אני אוהבת להיעזר ב'פינטרסט' או בכל מה שמסייע לי למצוא רעיונות חדשים". ומה הן העצות הכי מועילות שאת יכולה לתמצת עבור משפחות שמתנסות לראשונה בחינוך בבית? "יש לי שלוש עצות: קודם כל ליהנות עם הילדים ועם המשפחה. עצה נוספת, לא לפחד משעמום, או כמו שאני אומרת לילדים שלי גם ביומיום: 'יופי שמשעמם לכם'. אין צורך להציע לילדים רעיונות, כדאי לאפשר להם לשהות ברגעים האלה, וגם למצוא את הפתרונות בעצמם. אם הם מבקשים תיווך, אפשר לתת להם לבחור מתוך שתי אפשרויות, אבל לרוב זה נפתר לבד. "והעצה השלישית, שחשובה לא פחות מן האחרות: חשוב לגלות חמלה עצמית, גם אם המשמעות היא שהילדים בוהים במסכים יותר זמן ממה שאנחנו רגילים, או עושים בלגן (למשל הכנת כדורי שוקולד פריסטייל). מותר לנו לפרגן לעצמנו פינוק כזה שתופס נפח וגורם לאושר. זו דרך מצוינת לשמור על השפיות שלנו". חינוך צילוםאילוסטרציה: שאטרסטוק "ליהנות עם הילדים ולא לפחד משיעמום" מה קורה כשאתה מרגיש שאתה לא רוצה להיות מורה של הילד שלך, ושהוא 'שונא' אותך בגלל משימות שהטלת עליו? ""בסופו של דבר אנחנו המורים של הילדים שלנו, ואת מה שחשוב בחיים הם לומדים מאיתנו. בתקופה הזו במיוחד צריך לדעת לבחור את המלחמות" חיים חדשים חינוך ביתי. פתאום זה נשמע הכי הגיוני
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=