א-לה כפר - גיליון 317

2020 יולי 317 גיליון | 23 | 04-9800968 . רקפת, משגב 8:00-14:00 :‘ ו | 8:00-17:00 :' א'-ה 9:00-16:00 :‘ ש עונתיים, רב שנתיים, שיחים ומטפסים פורחים צמחייה חסכונית במים עציצים פורחים לבית ולגינה עצי פרי ונוי חומרי דישון והדברה אורגניים השכרת צמחיה לאירועים P.M.E. ענת ויצמן, קוסמטיקאית פרא-רפואית 052-3497220 , כפר ורדים 15 הדס המכון שייך לתוכנית סניטציה ארצית מזותרפיה תוצאות מדהימות גם בטיפול בצלקות אקנה הסרת שיער ללא כאבים SHR בשיטת חדש במכון מיצוק ומתיחת עור הפנים בטכנולוגיית Hifu אולטרסאונד חזרתי לעבוד, בהתאם להנחיות והמסיבות בתקופת סגר הקורונה בוודאי הוסיפה משהו לשמחה המתפרצת באירוע שלנו. בעיניי, אחת ההחלטות החשובות שקיבלו בני הזוג – גם ברמה הערכית וגם בתרומתה להצלחת האירוע, הייתה ההחלטה לקיים חתונה בלי הרבנות. מבחינת שי ואיתן זה היה כמעט מובן מאליו שהמונופול הכוחני והמנותק הזה לא יהיה חלק מהיום החשוב שלהם. וההחלטה הזו איפשרה חלק גדול מההחלטות האחרות: בחירת עורך טקס נישואים שידבר בשפה ובערכים שלנו (והרבה גור-קראוזה נבחרה בשל השקפותיה וניסיונה, ולא בזכות היותה רבה); קביעת מועד החתונה לבין ערביים של יום שישי, החופש לבחור קייטרינג שלא בהכרח מחזיק בתעודת כשרות ועוד ועוד. בזכות ההתנערות מהרבנות, לא עמדו בני הזוג מול עורך טקס שתרבותו שונה משלנו, מלבושו שונה, והוא משתמש בטקסטים ארכאיים שחלקם בארמית. בנוסף, קיים סיכוי סביר שהוא רואה בבני הזוג, משפחותיהם וחבריהם "תינוקות שנשבו" או "חמורו של משיח", בעוד רבים מאיתנו רואים בו שריד אנכרוניסטי ולא מעודכן של תרבות מפוארת, שדווקא התקדמה והתעדכנה, אך הוא וחבריו בחרו להיתקע בעבר. חשוב לומר: זה היה טקס יהודי. אלא שלהבדיל מהטקסים של הרבנות, הדרך בה בחרו בני הזוג איפשרה להם לבחור את התכנים שנראים להם מתוך הטקס המסורתי, ולהוסיף הרבה נופך משלהם. התוצאה: טקס שבני המשפחה והחברים מתחברי בקלות לתכנים שלו, מבינים בכל רגע מה קורה מתחת לחופה, מתרגשים מהשילוב בין המסורתי לאישי, ומרגישים שזו באמת התרבות שלנו על כל רבדיה: היהודית, הישראלית והגלילית. אגב, גם בקרב דתיים הולכת ומתפשטת התופעה של טקסים שלא באמצעות הרבנות, ובוודאי בקרב חילונים. העניינים הבירוקרטיים, אם אתם שואלים, הרבה יותר פשוטים ממה שנדמה. אמנם חתונה כזו לא מאפשרת לבני הזוג להירשם כזוג נשוי במשרד הפנים, אך ההשלכות של עובדה זו מינוריות, וניתן לתקן זאת במאמץ קטן יחסית. ועדיין, מדובר באחוזים בודדים שנישאים כך. • • • מה המסקנה? בהיבט הפרטי, אני ממליץ לכל זוג שמתחתן לבחור את הטקס והאירוע שהולם אותו, את השקפותיו ואת תרבותו. כמובן שלא צריך לפסול מראש את הרבנות, אבל חשוב לדעת שהיא לגמרי לא האופציה היחידה, גם אם מבקשים טקס יהודי כהלכתו. בהיבט הציבורי, אולי הגיע הזמן לבחון מחדש את המונופולים שיש לרבנות (בנוסף להיותה הגורם היחידי המוסמך להשיא זוגות יהודים, יש לה מונופול גורף ומקומם בתחום הכשרות), ולאפשר סוף סוף גם נישואים אזרחיים. ישראל, מדינת היהודים, היא למרבה האבסורד המדינה הדמוקטית היחידה בעולם שבה בני זוג יהודים לא יכולים להתחתן בנישואים אזרחיים. בהיבט פרטי רחב, שווה אולי לכל אחד מאיתנו לבחון יציאה מפרדיגמות מוכרות וכניעה מובנית למונופולים שכל כך התרגלנו אליהם. ואלו כמו אלו רבים מכפי שאנחנו חושבים: גוגל, פייסבוק, קשת, יס והוט, מיקרוסופט, ציות עיוור להנחיות הממשלה, הצבעה ל"מי שאנחנו תמיד מצביעים לו", עריכת חגים עם הטקסטים המסורתיים, קניית דירה, מציאת עבודה מסודרת ועוד ועוד. כל אוטומט כזה ראוי לבחינה מחודשת מעת לעת. ולכל המודאגים: ככל הידוע איש ממשתתפי החתונה לא היה חולה בקורונה. אז הגל השני? לא באחריותנו. מזל טוב, שי ואיתן, שתדעו לקבל עוד הרבה החלטות נכונות בחיים, ולהתמודד היטב עם החלטות אחרות. גילוי נאות: הכותב הוא אבא של החתן. בזכות ההתנערות מהרבנות, לא עמדו בני הזוג מול עורך טקס שתרבותו שונה משלנו, והוא משתמש בטקסטים ארכאיים שחלקם בארמית. בנוסף, קיים סיכוי סביר שהוא רואה בבני הזוג "תינוקות שנשבו" או "חמורו של משיח", בעוד רבים מאיתנו רואים בו שריד של תרבות מפוארת שהתעדכנה, בעוד הוא וחבריו נתקעו בעבר

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=