א-לה כפר - גיליון 325

20021 מרץ 325 גיליון | | 28 יעקב (ישקה) בן כנען היסטוריהקצרה שנה לא 500- במשך יותר מ נעו בדרכים של ארץ ישראל כלי רכב עם גלגלים. הסיפור הפחות מוכר של רולה פלויד, שנה בנה כרכרה 150 שלפני והחזיר למקומותינו את כלי הרכב הגלגליים bencnaan@gmail.com הכותב, תושב כפר ורדים, חוקר היסטוריה של ארץ ישראל. לתגובות אנשים רבים משוכנעים שאמצעי תחבורה כמו עגלה או כרכרה היו בשימוש בארץ ישראל מאז תקופת המקרא ועד ימינו. המציאות הייתה שונה לחלוטין. אמצעי תעבורה בהם נעשה שימוש בגלגלים היו במחוזותינו החל מתקופת החיקסוס (קבוצה אתנית שהשתלטה על מצרים ועל חלקים לפני הספירה, ועד 18- מארץ ישראל) במאה ה לספירה). 324-638( סוף התקופה הביזנטית סביר להניח שגם בחלק מהתקופה הערבית לספירה) עדיין היה 638-1093( המוקדמת שימוש ברכב גלגלי. אלא שלפתע הוא נפסק. איננו יודעים את המועד המדויק בו נפסק השימוש בגלגל בתעבורה בארץ ישראל, אך בוודאות הוא לא היה קיים אחרי התקופה .14- הצלבנית, כלומר החל מהמאה ה שנה, אין כל 500- מתקופה זו ולאורך כ אזכור במקורות ההיסטורים על רכב גלגלי בארץ ישראל. והצליינים אשר ביקרו בה בכל התקופות, אינם מזכירים רכב גלגלי, אלא בהמות משא ורכיבה בלבד (סוסים, חמורים, פרידות וגמלים). אמצעי תחבורה גלגלי זקוק לדרכים סלולות. כאלו היו בארץ ישראל בתקופה הרומית-ביזנטית. אולם מאות שנים של הזנחה דרדרו את מצב הדרכים, עד כדי כך שלא ניתן היה להשתמש בהן ברכב גלגלי. נותרו דרכי עפר בלבד. על אותה הפסקה בת מאות שנים בשימוש ברכב גלגלי אנו למדים משני מקורות מאוד אמינים. הראשון היה ההיסטוריון אברהם ) והקונסול הבריטי ג'יימס 1860( משה לונץ ). שניהם כתבו על כך שבתקופתם 1856( פין לא היה בארץ ישראל רכב גלגלי, וגם לא דרכים סלולות מתאימות. השימוש הראשון ברכב גלגלי בארץ . איש המושבה 1867 ישראל נעשה בשנת האמריקאית ביפו בשם רולה פלויד בנה במו ידיו כרכרת קפיצים בסגנון אמריקאי. פלויד עלה לירושלים עם מספר נוסעים ומטען זמן קצר לאחר בניית הכרכרה שלו, וייסד מעין "קו" מיפו לירושלים. שנים רבות לאחר מכן, אשתו של רולה סיפרה לעיתונאי אמריקאי שביקר בארץ על קבלת הפנים שערכו תושבי ירושלים לכרכרה: "החדשות אודות ביקורו הצפוי של רולה בירושלים הגיעו לעיר מספר ימים קודם לכן. הרבה לפני שהכרכרה הגיעה לירושלים, המון רב החל לזרום מהגבעות לצידי דרך יפו ירושלים, כדי להגניב מבט אל הכרכרה ועל נוסעיה. הכרכרה הייתה רתומה לשני סוסים ועשתה את דרכה לירושלים במשך שלושה ימים, בדרכי חתחתים אשר עקפו את הדרך הראשית לירושלים מכיוון שלא התאימה לרכב גלגלי. לאחר לא מעט קשיים בעליות לעיר הקודש, הכרכרה סיימה את המסלול בהצלחה. מיותר לומר שההמון הנדהם למראה הכרכרה פרץ בזעקות וקריאות התפעלות. ההמון ליווה את הכרכרה אל בניין הדואר המאולתר ברחוב הראשי של העיר. זקני העיר, אשר השתתפו בטקס חנוכת תחנת הרכבת בירושלים עשרים וחמש שנים מאוחר יותר, טענו שההמון שקיבל את הכרכרה של רולה פלויד היה גדול בהרבה. כך הסתיימה תקופה אשר נמשכה מאות שנים, אשר במהלכן לא היה רכב גלגלי בארץ ישראל. הכרכרה של פלויד הייתה במשך מספר שנים הרכב הגלגלי היחיד בארץ, עד שלתחום זה נכנסו אנשי המושבה הגרמנית בחיפה, שהגיעו לארץ בשנת הם סללו 1875 עד 1872 . בשנים 1868 כביש מחיפה לנצרת ולעכו, ואז יבאו לארץ כרכרות מאירופה. כמה מילים על רולה פלויד, בונה הכרכרה: האיש שימש כמורה דרך של תיירים וצליינים . הוא 1870-1910 דוברי אנגלית בין השנים היה דמות מרתקת ויוצאת דופן בנוף הארץ ישראלי של המחצית השנייה של המאה . ביתו במושבה האמריקאית ביפו עבר 19- ה שיחזור והוא נראה כיום בדיוק כפי שהיה .1866- כאשר נבנה ב הכרכרה של רולה פלויד. המוני ירושלמים באו לצפות Images clockwise from the top: Portrait of Rolla Floyd; Rolla Floyd’s Maine spring wagon; Cover of the Autumn Leaves publication; and “Leaves of Palestine” title banner for a series of articles from Abigail Alley featured in the Autumn Leaves. Floyd image and wagon courtesy of Reed Holmes. Strength to Stay CHAL LENGES I N A NEW LAND Not all of G.J. Adams’ former followers returned to the United States. A few remained behind for a variety of reasons. Some, like Rolla Floyd, saw an entrepreneurial opportunity in the Holy Land. Floyd quickly established himself as professional guide, offering tours of the Holy La nd to visitin g pilgrims. Members of the former colony helped pave a road to Jerusalem, and Rolla Floyd's Maine spring wagon was the Þrst vehicle to roll down the new road. Floyd remained in the area for decades hosting tours that included such high proÞle guests as General Ulysses S. Grant and Kaiser Wilhelm. While some were excited about the business opportunities, others felt a spiritual calling to remain behind. Abigail Alley and her sister, Anna Watts, stayed at Jaffa even when their husbands returned home to Maine. Abigail learned of the RLDS church from her relatives in M aine and began requesting church missionaries be sent to Palestine. Her letters and colorful impressions of the Holy Land were published as a series שובו של הרכב הגלגלי www.bazelet.co צילום: בזלתאדריכלים, • 1866- בית רולה פלויד ביפו. שוחזר ונראה בדיוק כמו ב

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=