א-לה כפר - גיליון 333

| 20 יעקב (ישקה) בן כנען היסטוריהקצרה באיזה אתר קדוש ועל איזה רקע התפללו יחד נוצרים, מוסלמים ויהודים? סיפורו הפחות מוכר של מנזר "ג'ורג' הקדוש" בעיירה אל-חאדר הכותב, תושב כפר ורדים, חוקר היסטוריה של ארץ ישראל ובעל הבלוג ציון חמדתי 054-6467990 : . תגובות בווטסא פ www.hemdati.co.il מערבית לבית לחם וצמוד אליה נמצאת עיירה מוסלמית בשם אל-חאדר. עיירה בת אלף תושבים, כולם מוסלמים למעט נוצרי 12 אחד. הנוצרי הוא הכומר הממונה על המנזר והכנסיה ע"ש ג'ורג' הקדוש או בשמו המוסלמי אל חאדר (הירוק). הישוב אל-חאדר צמח סביב המנזר, שאת אדמותיו עבדו פלאחים מוסלמים. המבנה המקורי של המנזר נבנה בתקופה הביזנטית. על 1600 היסודות הביזנטיים נבנה בסביבות שנת הקומפלקס הנוכחי, שעבר שינויים ותוספות . לפי מסורת מקומית 1912 משמעותיות בשנת הסתתר ג'ורג' הקדוש מחיילי הצבא הרומי במערה שכיום נמצאת בתוך המנזר. כאשר נתפס לבסוף, הוחזק במקום כבול בשרשרת ברזל אליה היה מחובר באמצעות קולר שהושם סביב צווארו. ג'ורג' הקדוש, "הורג הדרקון", הוא דמות מוכרת בשלוש הדתות האברהמיות. תמונתו יושב על סוס ובאמצעות רומח הורג את הדרקון מתנוססת בכל הכנסיות (אך לא רק) של הזרם אתרים 22 האורתודוקסי בנצרות. בארץ קיימים – כנסיות ומנזרים, הנושאים את שמו של קדוש זה. לג'ורג' הקדוש יש זיקה לאסלם וגם ליהדות. במאה השביעית, כאשר המוסלמים כבשו את הארץ הם נתקלו בערבים נוצרים וכתוצאה מהקשר עימם אימצו את ג'ור'ג' הקדוש לחיקם תחת השם אל-חאדר, הירוק. באשר לקשר של המוסלמים ליהדות, הדמות החשובה ביותר בעיניהם הוא אליהו הנביא. דמות זו מופיעה במספר פסוקים בקוראן ומזוהה בשם אל-חאדר או אליאס. המוסלמים רואים בו "הנביא הירוק" בזכות כוחו להוריד גשם. המשותף בין אל-חאדר לאליהו הנביא לפי אמונה עממית של המוסלמים הוא יכולות הריפוי, בעיקר מחלות נפש. באגדה נוצרית מימי הביניים מתואר אליהו הנביא כלוחם "באנטיכריסט", מתנגדו של ישו. הדרקון אותו הורג ג'ורג' הקדוש מסמל את האנטיכריסט, ומכאן הקשר בין אליהו הנביא לג'ורג' הקדוש. הקשר של ג'ורג' הקדושל לשלוש הדתות מאפשר להבין טוב יותר את המציאות שנוצרה סביב המנזר בעיירה אל-חאדר. בין סוף המאה ) שימש המנזר 1920( לתחילת המנדט 19- ה כמקום לריפוי חולי נפש, על בסיס האמונה ביכולותיהם של ג'ורג' הקדוש ואליהו הנביא. חולי נפש משלוש הדתות הובאו למנזר, ונקשרו על ידי שרשראות וקולר לקיר של הנרתקס (המבואה של הכנסייה, החלק שלא נחשב לקדוש). נזכיר כי השרשרת עם הקולר בכנסייה הפכו לחפץ מקודש בגלל סיפור תפיסתו של ג'ורג' הקדוש במערה. חולי הנפש הכבולים קיבלו מזרן קש ומזונם היה מים ולחם בלבד. הם לא היו מוגנים מפגעי מזג האוויר, לבשו סחבות וחיו ללא כל תנאים סניטריים. את צרכיהם עשו במקום רבצם. הסירחון והמראה הדוחה של החולים בחזית הכנסייה הביאו את ראשי הכנסייה האורתודוקסית להקים עוד טרם תאים מדרום 12 מלחמת העולם הראשונה לכנסייה, בהם נתנו לחולים תנאי אשפוז טובים יותר. במאי. ביום 5- חגו של ג'ורג' הקדוש מצוין ב זה, במשך מאות שנים, עלו לרגל אל המקום מוסלמים ונוצרים והתפללו ביחד בכנסיית המנזר. המוסלמים היו מביאים איתם שטיחונים והתפללו עם פניהם לתמונות הקדוששלהם, הרי הוא אל-חאדר. ולידם עמדו הנוצרים והתפללו לג'ורג' הקדוש. על פי עדויות מתחילת המאה גם יהודים השתתפו בתפילות והם פנו 20- ה לאליהו הנביא. לא ברורה הזיקה של היהודים למקום למעט המסורות הקיימות בהקשר לאליהו הנביא באסלם ובנצרות. סביר להניח שהיהודים הפסיקו לפקוד את המקום אחרי .1929 הפרעות של שנת השרשרת עם הקולר הפכה בשלב מסוים לחפץ מקודש. מבקרי הכנסייה מבקשים מהכומר לבצע טקס בו הכומר מעביר את הקולר והשרשרת שבע פעמים סביב גופו של המאמין כסגולה נגד מחלות נפש כאשר הוא לוחש תוך כדי כך ברכות. זהו מראה יוצא דופן שבו נוצרי ואחריו מוסלמי עומדים וממתינים לתורם לעבור את הטקס, מכיוון ששניהם מאמינים ביכולת הריפוי באמצעות החפץ המקודש. סרטון המשקף בצורה טובה את המציאות שתיארתי, ניתן להיכנס ללינק הבא: • • • זהו הטור האחרון במתכונת הנוכחית, אני מניח שעוד נתראה בעתיד. חולי הנפש, המנזר והקולר המקודש 16- ג'ורג' הקדוש והדרקון, ציור של רפאל מתחילת המאה ה המנזר, מבט מבחוץ

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=