2021 דצמבר 334 גיליון | 11 | g עידן לב רן בשורה של ממש אין הרבה מקרים בתולדותיה של עיר שניתן לומר בוודאות שהתקבלה החלטה דרמטית לטובת העיר ותושביה. הקמת המעגנה בנהריה היא החלטה כזאת, והיא לא פחות מדרמטית! ברחבי העולם קיימות אינספור דוגמאות של ערים שהפכו לאימפריה תיירותית בעקבות המעגנה שנבנתה שם. מדובר על פניו בחנייה של סירות ויאכטות, אבל בפועל מדובר בפנינה תיירותית המביאה איתה תיירים. לכולנו יש משיכה לבוא ולראות את הסירות החונות ואולי גם לעלות לאחת. מדובר במגנט תיירות. ההחלטה הולכת לגרום לנהריה, שהיא בעלת אחד החופים הארוכים בים התיכון לנקודה נוספת על מפת הסירות, שבעליהן צמאים היום לנקודות עגינה, פריחה של ממש. קיים תור ארוך של ספנים שמחפשים מקום והצורך רק הולך וגדל. מעגנה בשילוב של טיילת חדישה, מסעדות ואטרקציות תיירות נוספות יהפכו את נהריה לשם דבר שמגיעים אליו תיירים מהארץ וגם מחו"ל. זה דורש אומץ, תכנון וביצוע חסר פשרות. חשוב לומר לכל המתנגדים: הפגיעה בחוף הים היא מזערית ביחס ליתרונות העצומים של מעגנה. אני מבין את הביקורת, אך היא שולית. לא סתם שאר המעגנות בוטלו ודווקא זאת של נהריה נשארה. הפגיעה שם הכי פחותה והערך הכי גבוה. נהריה נמצאת בתקופה של פריחה אדירה מבחינת עליית ערך הדירות ופיתוח עירוני בהתאם. נשאר אפוא לגרום לנהריה להיכנס למועדון המכובד של עיר תיירותית מהשורה הראשונה, בדומה לעכו השכנה. מעגנה לבד לא תעשה זאת, אך עם תכנון ופיתוח נכון נהריה בהחלט תיכנס למועדון וגם תגרור אחריה את כל הגליל המערבי למעלה. https://north.org.il, הכותב הוא יו"ר התנועה לקידום הצפון יובל אלון לוקחים מהציבור את החוף הפתוח האחרון בעיני רבים מרינה היא בעיקרה חניה ליאכטות על חשבון שטח חופי וימי פתוח לציבור ופגיעה אקולוגית משמעותית . רצועת הים נתפסת בעיני הציבור כמשאב טבע יחודי, נכס ציבורי, חלק מאיכות החיים של תושבי האזור. מקום בו כל אחד, ללא הבדל גזע דת ומין, עשיר או עני, יכול לבוא וליהנות ממנו ובחינם. המקום היחידי כמעט בו ניתן להביט אל האופק ולראות מאה אחוז טבע. חלק מהבריאות הנפשית שלנו. רצועת הים שלנו הינה משאב שגם כך הולך ומידלדל בשל צרכים נדל'ניים ובניה על החוף ובקרבתו, קידוחי ס"מ לאדם, מה שעשוי לרדת 1- נפט וגז, מתקן התפלה, צרכי ביטחון ועוד. לציבור לא נותר כיום אלא רק כ , עם הכפלת האוכלוסייה. על המשאב הזה הציבור באזור לא יוותר, וכבר הוכיח זאת 2050 לחצי ס"מ בשנת מ' 200- מ ' לקו ה 70- , ובהרחקת שכונת אכזיב מקו ה 2011 עם המאבק והניצחון בשמירת חוף בצת בשנת מהחוף. מרינה בצפון נהריה בצמוד לשמורה הימית "ים-אכזיב", אופציה שמוזכרת כבעלת סיכוי רב להתממש, תיצור מפגע של זיהומי שמן ותפגע במגוון הביולוגי, תלקח מהתושבים את החוף הפתוח האחרון בנהריה, ותמנע גם שימוש בחופים סמוכים. כמו כל מרינה, היא תפגע בהסעת החולות אל החופים שמדרום לה, כך שכל החופים של נהריה עלולים להידלדל ולהיעשות צרים יותר (בניגוד לרצועת הים שמדרום לחיפה, באזורנו הסעת החולות היא דרומה, נתון שהוועדה התעלמה ממנו). מרינה עלולה גם לפגוע בשטח הפתוח מאחוריה שיילקח מהציבור לטובת נדל'ן (ואלי זאת הסיבה האמיתית להקמתה) והיא גם רחוקה ממרכז העיר, מה שעלול להשאיר אותה שוממה. וכל זאת לטובת ציבור קטן יחסית של בעלי יאכטות, שיכולים למצוא פתרונות אחרים. הטענה שמרינה תשמש גם לספורט ימי לא מחזיקה מים, שכן רוב הספורט הימי נעשה בחופים פתוחים. הגולשים, חותרי הקיאקים וחובבי הסאפ לא צריכים מרינה. גם האפשרות של הרחבת המעגנה הקיימת תיצור מפגעי שמן ופגיעה בחופים שמדרום לה. לטענתנו, בפני הוועדה שהמליצה על אישור מרינה בנהריה לא עמדו הנתונים הנכונים ולא נעשתה בדיקה יסודית. לכן המלצה זאת נידונה להתבטל מסיבות דומות כמו כל חמש המרינות האחרות. יתכן שהדבר הנכון הוא להרחיב במעט את המעגנה הקיימת בנהריה ואו בעכו. מטה המאבק של תושבים מנהריה והגליל המערבי, בתמיכת ארגוני סביבה אזוריים וארציים כמו גם המשרד להגנת הסביבה והשרה העומדת בראשו, נחוש לפעול לביטולה של מרינה חדשה בנהריה ונערך לשם כך לקראת הוועדה הארצית בעוד כחודשיים. אני קורא לציבור לתמוך במאבק, לטובת חופים פתוחים, לנו ולדורות הבאים. הכותב הוא יו"ר אירגון תושבים "קיימא" לאיכות סביבה וחיים בגליל המערבי, רכז אנשי הים התיכון בגליל המערבי וחבר במטה המאבק של תושבים.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=