נירשילה פתחדבר אמצע דצמבר, הימים מתקצרים ושעות החשיכה מתרבות. בשבוע הבא יחל החורף בדצמבר, היום הקצר 21- באופן רשמי, ב בשנה. השבוע אנו חוגגים גם את חנוכה, חג האור, המצטרף לחגים וקרנבלים רבים של עונת החורף בחצי הכדור המערבי שכולם חגי אור ומטרתם להרגיע אותנו, בני האדם, ולהבטיח שהאור יחזור והשמש תזרח ותיתן לנו מאורה וחובה גם אחרי החורף. לחג החנוכה משמעויות נוספות. הוא חג האור לא רק במשמעות החשיכה של החורף, אלא בעוד משמעויות. שמו נגזר מהמילים חנו-כ"ה, מלמד על החג במשמעות הצבאית שלו: בכ"ה לפנה"ס הנוצרית חנו צבאות 168 בכסלו בשנת המכבים בירושלים, אז נסתיימה המערכה הצבאית הראשונה במלחמות נגד היוונים. בשמונת הימים הבאים עסקו החשמונאים והיהודים בטיהור המקדש שטומא על ידי היוונים, והנה לנו הסיבה המרכזית לחגיגה: "וישכימו בבוקר ויעלו עולות על המזבח החדש כמשפט. ויחנכו את המזבח בעצם היום אשר טמאו אותו הגויים, ויהללו לה', על אשר נתן להם עוז ותשועה, ויחגגו את חנוכת המזבח שמונת ימים, ויעלו עולות ותודות בשמחת לבבם... ותהי שמחה גדולה בכל העם, כי גלל ה' את חרפת הגויים מעליהם. ויצו יהודה ואחיו וכל קהל ישראל לחוג את חנוכת המזבח ביום החמישה ועשרים לחודש כסלו, שמונת ימים מדי שנה בשנה בהלל ובתודה לה'" (ספר החשמונאים, א, ד). הניצחון והשמחה הגדולים ביותר היו ניצחון החופש, החירות והרוחניות. מרד החשמונאים היה בראש ובראשונה מרד רוחני לחופש דת. לא רק מלחמה צבאית לעצמאות, לא רק מלחמה נגד תשלום מס, ואפילו לא רק טיהור בית המקדש, אלא קודם כל מאבק לחופש דת וחופש רוחני, וזהו ניצחון היהדות על ההתייוונות. ניצחון אשר הביא עמו גם מדינה עצמאית בלב השלטון היווני ואחריו הרומאי (עד לכיבוש על ידי הרומאים), פריחה תרבותית ורוחנית, ולצידן פריחה כלכלית. מעניין מאוד לערוך השוואה בין הימים ההם לזמן הזה. דברים רבים מקבילים, וקצרה היריעה כאן כדי לפתח את הנושא. לכן אותיר אותו כנקודה למחשבה בלבד. אסיים בסיפור קצר של הרב סיני אדלר, נר אחד של תקווה, בשיר אנו נושאים לפידים ובברכת חג אורים שמח. נר אחד של תקווה בצריפנו, צריף הנוער במחנה אושוויץ, היו מרוכזים בחורים מארצות שונות המשועבדות תחת שלטון הנאצים. ימי חנוכה הגיעו. הצלחנו להשיג נר אחד, אשר היה בשבילנו דבר רב משמעות. בלילה הראשון של חנוכה התאספנו בקומה העליונה של אחד הדרגשים והדלקנו בצוותא את הנר היקר לנו עד מאוד. הנר הדולק הזה הדליק גם בלבנו תקוות חדשות לעתיד טוב, וחיזק את בטחוננו ב"מעוז צור ישועתי". ברגע כזה התעוררו בנו הגעגועים הגדולים לעבר, אשר בו חגגנו את ימי החנוכה כל אחד בבית הוריו בשמחה, אבל העבר הזה נעלם ואיננו. ולכן התעוררה ביתר שאת הבקשה הבוקעת מעומק ליבנו לעתיד שאמנם היה עדיין רחוק מאתנו, אבל בו תתקיים התפילה ששרנוה אז, והיא "תיכון בית תפילתי, ושם תודה נזבח... אז אגמור בשיר מזמור חנוכת המזבח". קודם כל ניצחון החופש והרוחניות וצאה לאור: ה 5.1 . חומרים למערכת ניתן להעביר עד יום חמישי 12.1.23 הגיליון הבא של עיתון א-לה כפר יופץ ביום חמישי בכפר ורדים מעלות וביישובים קהילתיים בגליל המערבי: אבירים, אלקוש, בן עמי, גיתה, געתון, הר חלוץ, זיו הגליל, חוסן, חרשים, מופץ יחיעם, כברי, כליל, לבון, לפידות, מעונה, מצובה, מצפה הילה, מתת, עין יעקב, פלך, פקיעין חדשה, צוריאל, תובל, תפן ניר שילה מייסד ועורך אחראי: עיתון כפר ורדים והסביבה כפרא-לה www.alakfar.co.il : אתר העיתון אייל כץעורך: עידית נבועיצוב: הדפוס החדשהדפסה: חוף נהריה, אגם מונפורט, רחל בשער: פולס, אביטל אינטרשטיין, אבי לזרוף. צילומים: אייל כץ, אלבומים משפחתיים אשכול מדיה בע"מ, 2514700 כפר ורדים 31 יערה info@eshkol.media ,04-9977474 www.eshkol.media • גיליון 2022 דצמבר 04-9977085 מרכז מעונה, 22-19 , מוצ״ש 22-12 א-ה www.kziza.co.il www.alakfar.co.il כפרלָה -ַא www.alakfar.co.il עיתון כפר ורדים והסביבה יישובים 25 מופץ בכפר ורדים, מעלות ועוד 346 25 ראו עמוד וחסכת בחגך! וחסכת בחגך! וחסכת בחגך! וחסכת בחגך! ! ו ת וחסכת בחגך! וחסכת בחגך! וחסכת בחגך! וחסכת בחגך! וחסכת בחגך! וחסכת בחגך! וחסכת בחגך! ,2022 סיפורים נבחרים תזכורת לחמש מהכתבות הראשית שפורסמו במהלך 12 , אייל כץ >> השנה האזרחית בעיתון א-לה כפר 30 ו רדה | 26 תרב ות | 24 אמ ן מק ו מ י | 1 6 עמר י אב י דר עם פע י ל י ות כר י סמס ו ס י לבסטר | 10 נ י ר שי לה צילום: ד"ראבישי טייכר, פיקיוויקי ישראל יהודההמכבי בביתהכנסתאורתורהבעכו אנו נושאים לפידים / אהרון זאב ים ִ יד ִ פּ ַ ים ל ִ א ְ אנוּ נוֹשׂ ים. ִ ל ֵ פ ֲ ילוֹת א ֵ ל ְ בּ ינוּ ֵ ל ְ ג ַ ת ר ַ ח ַ תּ ִ ים מ ִ יל ִ ב ְ שּׁ ַ ים ה ִ ח ְ זוֹר ב לוֹ ֵ ר ל ֶ שׁ ֲ י א ִ וּמ אוֹר – ָ א ל ֵ מ ָ צּ ַ ה ינוּ ֵ ל ֵ בּוֹ א ִ ל ְ יו ו ָ ינ ֵ ת ע ֶ א א ָ שּׂ ִ י בוֹא! ָ י ְ אוֹר ו ָ ל נוּ – ָ ה ל ָ ר ָ ס לֹא ק ֵ נ אנוּ. ָ צ ָ ן לֹא מ ֶ מ ֶ ךְ שׁ ַ פּ ינוּ, ִ ל ָ ה ע ָ ר ָ ה ָ נוּ, ה ְ כ ַ ל ָ ק ה ֶ מ ֵ ע ָ ל אוֹרוֹת ָ נוֹת ה ְ י ַ ע ַ מ ינוּ. ִ לּ ִ ים גּ ִ נוּז ְ גּ ַ ה נוּ – ָ ה ל ָ ר ָ ס לֹא ק ֵ נ אנוּ. ָ צ ָ ן לֹא מ ֶ מ ֶ ךְ שׁ ַ פּ ם – ָ ד דּ ַ נוּ ע ְ ב ַ צ ָ ע ח ַ ל ֶ סּ ַ בּ י אוֹר! ִ ה ְ יּ ַ ו | 10
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=