האתגרים מורכבים, אך צוותי החינוך שלנו עומדים בהם בגדול בנימה אישית / אייל שמואלי ״מורה טוב הוא כמו נר. הוא משתמש באורו ועוצמתו בכדי להאיר את הדרך לאחרים״ אחד התפקידים הקשים והמורכבים, אך גם המספקים (כך אני מאמין, למרות שמעולם לא לימדתי) הוא להיות מורה ומחנך בישראל. החודש צוין יום המורה שמטרתו להוקיר תודה לכל צוותי החינוך שניצבים בפני קשיים שלעיתים נראים בלתי אפשריים. שכן בישראל האתגר הוא משולש: מחד המורים נאלצים להתמודד עם דור של נוער אבל גם קטנים יותר דעתנים לא מתפשרים, דור שיודע בדיוק מה הוא רוצה. בשנית הם צריכים להתמודד עם מערכת קצת מיושנת לעיתים, שלא השכילה להתפתח בתחומים מסוימים, כמו פיתוח סביבת למידה טכנולוגית ודיגיטלית שתגרה את התלמידים לשבת וללמוד. האם כיתה רגילה באמת יכולה להתחרות במחשב גרפי מהשורה הראשונה וכסא גיימרים? איך אנחנו מעודדים תלמידים לחדשנות כאשר בעצם הלימוד שנה אחורה? 30 עצמו אנחנו נמצאים ושלישית, התמודדות עם אותה מערכת שמשנה תכופות את הרפורמות או את מדיניות משרד החינוך בהתאם לשר הממונה, כשהמורים והמחנכים נאלצים להתמודד עם חוסר העקביות. כל שר שמגיע מביא את האג'נדה שלו והרצון שלו לקדם דברים התואמים את השקפת עולמו. הדבר יוצר כאוס אצל התלמידים אשר מתכוננים לרפורמה מסוימת, ולמחרת היא משתנה. אבל לפני כל אלה המורה צריך להיות כשמו – מורה דרך. איששידע להנחות את תלמידו או תלמידתו בדרך הנכונה, ערכית ומוסרית. אני מאמין שתפקידם של המורים ותפקידה של מערכת החינוך איננו מתמצה בלימוד המקצועות הנדרשים. התפקידהמרכזיאוליהואלמצואאתהמרחבהמשמעותי עבור כל תלמיד ותלמידה ולחנך את הילדים ובני הנוער לחשיבה ביקורתית מתוך הכרות והבנה עמוקה תוך דגש על היחסים החברתיים וחשיבות שיתופי הפעולה למען השגת המטרות וקידום ערכים ליברליים החשובים כל כך לחברה הישראלית. תפקידם הוא גם לדאוג לנפשם ולרגשותיהם של אותם תלמידים ותלמידות, לשים לב לנורות אדומות אם נדלקות כאלו, ולייצר יציבות למרות הטירוףשכולנו מרגישיםשמתרחשסביבנו. מטרת העל היא לתת לכל אחד ואחת את היכולת וההזדמנות להיות מי שהוא והיא. בכפר ורדים יש לנו הרבה על מה להתגאות בצוותי החינוך שלנו, הפורמליים והבלתי פורמליים, הרגיל והחינוך המיוחד. אנו רואים הלכה למעשה את תוצרי העבודה הקשה של צוותי החינוך מול הילדים ומול הוריהם, אם זה בהתנדבות בני הנוער, בעזרה ההדדית, בלכידות החברתית, בקהילתיות, בתנועות הנוער, בתערוכות המפוצצות בכישרון, בגיוס לצבא וביחידות הגיוס. כל זה נובע כתוצאה מהשאיפה, הרצון וההתעקשות הבלתי מתפשרת של הצוותים החינוכיים להגיע לכל ילד וילדה בכפר. אני מנצל בשמחה במה זו כדי לומר שוב לצוותי החינוך, למורים, למחנכים, ולמדריכים: תודה רבה על העבודה הקשה והבלתי מתפשרת שאתם עושים עם דור העתיד. תערוכות חורף תשפ״ג ילדי אמירים וילדי קשת בשניים מבתי החינוך בכפר הוצגו תערוכות אמנות של התלמידים. באמירים הציגו תלמידי מגמת אמנות עבודות ציור, פיסול וצילום שיצרו. הכניסה לתערוכה הייתה מלווה במוסיקה נעימה ואת השביל קישטו נרות. המסדרונות מולאו בציורים וצילומים ובאולם המרכזי היו עבודות מגוונות של פיסול, צילום וציור. היצירות שיקפו וביטאו את קולם האישי והייחודי של התלמידים. תלמידי קשת הציגו בקופת חולים כללית תערוכה בנושא "דומיםשונים" בהשראת פיקאסו. התלמידים בכיתות ג'-ה' ציירו מדמיונם, יצרו הפשטה לצורות והפכו אותם לקולאז'. מהתערוכה של מגמת אמנות באמירים מהתערוכה של קשת בקופת חולים כללית 2023 ינואר 347 גיליון | 29 |
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=