אחוז מכמות 99 העסקים הקטנים והבינוניים מהווים העסקים בישראל. עשרות אלפי תאים משפחתיים, מאות אלפי אזרחים ואזרחיות, עובדים או מעסיקים עובדים אחרים במקומות עבודה קטנים ובינוניים, שבהם נע מספר העובדים בין בודדים למאות עובדים. העסקים הללו לא גורפים כותרות על אקזיט של מיליארדים, ומנהליהם לא נחשבים לכוכבים נוצצים ולא זוכים לכתבות פרופיל מחמיאות. אחוז מהתוצר העסקי 62- אבל ביחד הם אחראים על כ שלנו. כלומר, מהנתונים היבשים עולה שהעסקים הקטנים והבינוניים הם נדבך מרכזי בפריון של המשק הישראלי. לכן יציבותם, ומעבר לזה – צמיחתם הכלכלית – היא אינטרס מובהק של המדינה, של כולנו. וכמובן שכל זה נכון בתקופה בה הריבית עולה, המשק מוריד הילוך והאינדיקציות מראות על האטה בצמיחה, ירידה בגביית המיסים, והקטנה של הצריכה הפרטית. באקלים כזה, העסקים הקטנים והבינוניים הם הראשונים להיפגע וחשוב שבעתיים להעמיד על רגליו את המגזר העסקי החשוב הזה. לפי דוחות של בנק ישראל, בעוד התוצר הכולל של מדינת ישראל גדל בעקבות הצמיחה באוכלוסייה, הפריון לנפש עלה בשיעורים קטנים מאוד ונשאר בפער גדול אל עולה, OECD . ואכן ממחקרים של ה- OECD מול מדינות כי עסקים קטנים ובינוניים בישראל מטמיעים פחות תהליכים להגברת פריון מאשר העסקים הגדולים. החסם העיקרי הוא הפניּות של המנהלים בעסקים קטנים. מנהלים אלה, בפשטות, עסוקים וטרודים מעל ומעבר. לא כפופה להם שדרה ניהולית רחבה. הרבה מונח על כתפיהם. על סדר יומם נמצאת השרידות של העסק, ניהול כל שרשרת האספקה והייצור, השיווק והמכירות, כספים ומה לא. והכי חשוב: תחושת אחריות כבדה לגורלם של העובדים, שפרנסתם תלויה בהם. "יישום תהליכים חדשים בארגון להגברת הפריון?" , הם יענו - אם יישאלו, "הרי בקושי אנחנו מחזיקים את הראש מעל המים". הדרך להגביר את הפריון בארגון עוברת בהטמעת טכנולוגיות מתקדמות, שיאפשרו דיגיטציה של תהליכים ופישוט תהליכי עבודה. הדרך הנכונה והמהירה הינה לשלב את הכלים המתקדמים במערכות הניהול הקיימות .ERP בארגון- מערכות ה- לדוגמא: אחת הסכנות הגדולות ביותר עבור עסקים קטנים ובינוניים היא התקשרות עם לקוחות בסיכון. התקשרות עם לקוח בסיכון עלולה לגרום לפגיעה אנושה ממאי האחרון, מספר BDI בעסק ואף לסגירתו. לפי דוח האינדיקציות השליליות במשק הוכפל בהשוואה לשנה קים שחוזרים, קשיי 'שעברה (כמו איחורי תשלומים, צ נזילות ועוד) ומספר העסקים שייסגרו השנה יגדל ב- אלף. 55 - בהשוואה לשנה שעברה, ויגיע ל 30% באמצעות בניית מערכת, הבודקת באופן אוטומטי את צעדי התקשרות הלקוח עם עסקים נוספים, ישנה אפשרות להימנע מכך. מערכת כזו מייצרת אלפי שאלות ביום, כשמתעוררות נורות אזהרה אצל לקוח, ובהתאם מקבלת גם אלפי תשובות ביום. כך נוצרת מערכת חכמה, שלומדת את העסק והלקוחות, ומונעת התקשרויות מסוכנות. וזו רק דוגמא אחת. כיום כבר אפשר למדוד ולנתח דפוסים חוזרים, על בסיסם לייצר תובנות ניהוליות לבעל העסק ולאפשר בארגון "טייס משנה" שמסייע בניהול השוטף: אלו פריטים חסרים במלאי, אלו פריטים מוחזקים במלאי ללא צורך, אלו לקוחות נמצאים בסכנת נטישה ואלו לקוחות מסוכנים פיננסית. הכול באמצעות המערכות הקיימות בארגון. היום, עם הנתונים שכבר קיימים, אפשר לבצע פעולות ולקבל את כל היתרונות של אנליטיקה מתקדמת עבור העסק, עם תוצאות ברמת הביצוע. וכל זאת ללא מחלקת מחקר שלמה בארגון. אחד הצרכים המרכזיים בעסק קטן ובינוני הינו אשראי, אשר לו העסק זקוק על בסיס קבוע, כחמצן לנשימה. תהליך קבלת האשראי הבנקאי או החוץ בנקאי לעסק הוא תהליך מורכב ומייגע (בניגוד לאשראי צרכני, שניתן לקבל בלחיצת כפתור). למרות מקומם המכובד של העסקים הללו בכלכלה הישראלית, מצבם של העסקים הבינוניים והקטנים בישראל אינו מזהיר, ורבים מהם יושבים כיום על הגדר הגברת הפריון בעסקים קטנים ובינוניים באמצעות טכנולוגיה - לטובת המשק כולו פרופ' אסף אברהמי פיתוח עסקי במשגב / הכותב תושב גילון, חבר מליאה, חבר הנהלת המועצה ויו"ר הועדה לפיתוח עיסקי במשגב, ד"ר בהנדסת תעשיה וניהול, פרופ' אורח בטכניון ומנכ"ל חברת תוכנה חושבים ירוק למען איכות הסביבה 2023 ביוני 22 26
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=