א-לה גוש - גיליון 711

פרופ' אסף אברהמי פיתוח עסקי במשגב / הכותב תושב גילון, חבר מליאה, חבר הנהלת המועצה ויו"ר הועדה לפיתוח עיסקי במשגב, ד"ר בהנדסת תעשיה וניהול, פרופ' אורח בטכניון ומנכ"ל חברת תוכנה על פי נתוני חברת שב"א, היקפי הפעילות במשק ממשיכים להיות נמוכים מהממוצע. בדרום הארץ היקפי הפעילות נמצאים במגמת עלייה, ועדיין נמוכים בשבוע האחרון ב- מהממוצע. בצפון היקפי הפעילות במגמת ירידה, 25% מתחת לממוצע. גם 75% - ובשבוע האחרון הגיעו לכ במרכז הארץ (ת"א) היקפי הפעילות עדיין לא חזרו לנורמה מתחת לממוצע. 20% - ונמצאים כ למרות הנתונים הנ"ל, ברור לכולם כי החזית הכלכלית קריטית במלחמה הנוכחית. בזמן שאלפי עסקים נקלעו לקשיים עד כדי שיתוק הפעילות, ורבים אף נאלצו לסגור את שעריהם, באחרונה החלו מנהלים ובעלי עסקים לחשוב כיצד יפעילו מחדש את העסק - מיד כשהמצב יאפשר זאת. התנעה מחדש כזו היא כמובן מהלך מבורך הן לעסק והן למשק הישראלי כולו, אך היא דומה במידה רבה לפתיחה של עסק חדש, כמעט מאפס, ועל כן מחייבת היערכות. להלן המהלכים המרכזיים שאותם יש לתכנן מבעוד מועד: - כמו בכל עסק חדש, גם יציאה לדרך בניית תכנית עסקית בהפעלה מחדש של עסק החוזר לפעילות, מחייבת גיבוש של תכנית עסקית מפורטת. תכנית כזו צריכה לתכנן קדימה שנה אחת לפחות, ולכלול תחזית הכנסות ותחזית הוצאות, כמו גם זיהוי של מקורות מימון אפשריים, במידה שהם נדרשים. בעקבות המלחמה, התאמה למסלולי הפיצוי מהמדינה - המדינה מציעה מספר מסלולים לקבלת מענקים, הטבות ופיצויים בגין אובדן הכנסות לעסקים, ובהתאם לקריטריונים שנקבעו בתקנות. יש לקחת בחשבון כי פתיחה מחדש של עסק שקיבל פיצוי צפויה לשנות את עמידתו בתנאי הזכאות, ולהביא להפחתת הסכומים שיוכל לקבל מהמדינה. מכאן שמומלץ לתכנן מהו העיתוי המתאים ביותר לפתיחה מחדש של העסק, כך שניתן יהיה למקסם את תקופת הפיצוי ואת היקפו - בהתאם לתנאי המסלול ולשיקולי עלות-תועלת. - טרם ההפעלה מחדש של העסק, יש מיפוי הלקוחות ליצור קשר עם כל אחד מהלקוחות שעבדו איתנו ערב המלחמה, ולבדוק מהו הסטטוס הנוכחי שלהם. ספציפית, יש לבחון עבור כל לקוח האם חזר בעצמו לפעילות או מתי הוא מתכנן לחזור, מהם צרכי הלקוח בנקודת הזמן הנוכחית, והאם קיבל מענה מבית עסק אחר בזמן שהעסק שלנו הושבת מפעילות. על סמך המיפוי הזה, עלינו לוודא כי העסק שלנו מסוגל לתת מענה מלא ללקוחות הממשיכים איתנו מבחינה תפעולית וכלכלית. - בדיוק כמו בהשקה מחקר שוק לגבי מתחרים ותמחור של עסק חדש, כך גם כעת יש לבצע סקירה מקיפה של הסביבה העסקית בה פועל העסק. עלינו לקבל תמונה עדכנית ומפורטת ככל הניתן לגבי זהות המתחרים של העסק, מי מהם הוסיף לפעול במלחמה, מי אולי התחזק, מי נחלש, ומי חלילה נאלץ לסגור את פעילותו. עוד יש לבדוק כיצד השפיעה המלחמה על המחירים שמציע העסק ללקוחותיו, באיזו מידה הם עלו או ירדו בעקבות המצב, ובהתאם לכך לעדכן את מדיניות התמחור. - בדומה למיפוי הלקוחות, יש לבצע סטטוס ספקים עדכון סטטוס של הספקים אשר מהם אנחנו מקבלים את הסחורות ואת המוצרים השירותים, שמאפשרים לנו למכור ללקוחות שלנו. בנוסף לזיהוי המצב העדכני של הספקים - קרי, מי מהם מוסיף לפעול ובאיזה היקף, ומי מהם צמצם או סגר פעילות - יש לבחון מהן החלופות הזמינות עבורנו של ספקים אחרים. זאת על מנת להבטיח שעם התנעת העסק מחדש יעמוד לרשותנו ספק שיוכל לתת מענה מיטבי הן מבחינת היקף השירות והן מבחינת המחיר. - הבדיקה הנדרשת לגבי סטטוס העובדים מצב העובדים היא חיונית לא פחות מאשר לגבי סטטוס העסק, ומורכבת עוד יותר. כידוע, העובדים הם שמאפשרים את פעילות העסק ואת הצלחתו, והפעלתו מחדש עשויה לפגוש אותם במצבים רגישים במיוחד. מכאן שיש לבדוק מי מקרב העובדים נפגע במלחמה בעצמו או במעגל הקרוב שלו, מי נאלץ להתפנות מביתו ושוהה כעת באתר חלופי, מי מקרב העובדים שגויסו למילואים כבר השתחרר או מתי צפוי להשתחרר, ולמי יש בן או בת זוג שעדיין מגויסים ועד מתי. מהמידע שיתקבל יש לחלץ את מצבת כוח האדם הריאלית של העסק ביום שאחרי, ובמידת הצורך להיערך לגיוס עובדים או לביצוע התאמות בהיקף השירות שיוכל העסק שלנו לספק. - עבור אותם עסקים המנהלים מלאי, ניהול המלאי הפתיחה מחדש מחייבת לבדוק את היקפי המלאי שנותרו זמינים ומהו הצפי לביקושים מצד הלקוחות. בהתאם לכך, יש לתכנן את ריענון המלאים לקראת ההתנעה, כולל ביצוע הזמנות רכש, ככל שיידרשו כאלה לצורך מתן מענה ללקוחות. - בהתאם לתכנית העסקית שהכנו מימון לתקופת ההתנעה ואשר בה התייחסנו גם למקורות המימון האפשריים של העסק, יש לבחון נקודתית את שלב הפתיחה מחדש בתקופה הקרובה. בהקשר זה, יש לבדוק את תחזית המזומנים הצפויה לעסק עם פתיחתו, ובהתאם לכך לשקול האם נדרש מימון ייעודי לתקופת הביניים – כלומר מרגע הפתיחה מחדש ועד לעמידת העסק על הרגליים. פתיחה מחדש של עסקים שנפגעו במלחמה היא לסיכום, בבחינת חדשות טובות. אך כדי שזה יעבוד, יש להיערך לכך מראש - כאילו היה מדובר בפתיחת עסק חדש, ולבצע את ההתאמות הנדרשות בהיבט העסקי, התפעולי, המסחרי והמימוני, כמו גם בהיבט כוח האדם. כך נבטיח קאמבק עסקי מוצלח. בפגישת בעלי עסקים שנערכה בימי המלחמה העידו בעלי העסקים במשגב כי גם הם נפגעו בהיקפי הפעילות ובמחזורים. בתקופה הקרובה נמשיך להשקיע בפיתוח העסקי במועצה במטרה לחזק את העסקים והחברות שפועלות אצלנו. החזית הכלכלית בזמן המלחמה חושבים ירוק למען איכות הסביבה 2024 בינואר 25 8

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=