ניר שילה - חכם השביל מההולך בו

109 | פתח דבר | א-לה כפר 98 א-לה כפר שבת שלום שלהי החורף, ונראה כאילו האביב מקדים השנה. כבר באמצע חודש פברואר מגיעים החמסינים ואנו נהנים משבועיים שלמים של ימי שמש. גם הפריחה מקדימה השנה, בעקבות מזג האוויר כנראה, ומרבדי פרחים צובעים את מורדות ההרים סביבנו. בא-לה כפר אנו בעיצומה של היצירה שתוצאותיה מורגשות כבר בגיליון הקרוב – עריכה חדשה, הנוגעת גם בתכנים וגם באופן הגשתם. בהזדמנות זו אברך את שלומית העורכת הגרפית החדשה של העיתון ואאחל לה הרבה הצלחה, ולכולנו הנאה מההתפתחות הן בתוכן והן בצורה. בגיליון הפעם אנו נוגעים בשתי סוגיות מרכזיות: מרכז המוסיקה, על רקע ההופעה המוצלחת של מקהלת הילדים יחד עם הזמר אריאל זילבר, והצלילים הצורמים מאחורי הקלעים של אותו מופע. אגודת הספורט הנאבקת על מעמדה העצמאי מול איומי המועצה להפסיק את פעילותה. לכאורה שני נושאים שאינם קשורים זה לזה, אך על רקע המשבר המתמשך בעמותת חוויה, ובחירת מנכ"ל חדש לעמותה ממש בימים אלו, נראה כי מרבית הגופים המארגנים את הפעילות התרבותית, חברתית וספורטיבית בכפר מבקשים לשמור על עצמאותם ואינם נכונים לשתף פעולה עם עמותת חוויה, ויותר מכך - לא מבינים את נחיצותה. כל אלו ועוד חדשות ומדורים לרוב בא-לה כפר הפעם. השבוע בפרשת "ויקהל" אנו לומדים כי מיד לאחר שירד משה מהר סיני בפעם השנייה עם לוחות הברית הוא קיבץ את כל עם ישראל "ויאמר אליהם את הדברים אשר ציווה ה' לעשות אותם. ששת ימים תעשה מלאכה וביום השביעי יהיה לכם קדש שבת שבתון לה', כל העשה בו מלאכה יומת. לא תבערון אש בכל מושבותיכם ביום השבת" (שמות ל"ה א-ג). פרשת "ויקהל" מספרת ברובה על הקמת המשכן. משימת הקמת המשכן היא למעשה המשימה הלאומית המעשית הראשונה שהוטלה על עם ישראל כולו, והרבה מאד פעולות שונות המהוות מלאכת יצירה היו כלולות בה. מעשה הקמת המשכן חייב קומוניקציה, תיאום והסכמה מורכבים מאד בין כל העם, וזימן אפשרות להגדרה של פעולות הכרוכות בו כמלאכת יצירה. הפרשה נפתחת כאמור במצוות השבת. סמיכותם בתורה של הציוויים להקמת המשכן לאיסורי מלאכה בשבת משמשת ללימוד שני עניינים שונים: האחד שאין מלאכת המשכן דוחה שבת, והאחר שמלאכה האסורה בשבת מוגדרת באמצעות מה שנחשב למלאכה בתהליך הקמת המשכן. רעיון השבת, עקרון המנוחה לעמל, לפועל, ליוצר, כערך שוויוני וכעיקרון פילוסופי המאפשר להתוות את גבולות היצירה; רעיון זה, כפי שהוא מופיע בפרשת הבריאה, בעשרת הדיברות ובמקומות נוספים, הוא אידיאל מרגש ומלהיב. כל אדם זקוק לכמה שעות שינה בכל יום, אך מנוחת השבת איננה הכרחית לקיומו. לחולל מהפכה באה השבת, בחברה שקיימה את ההכרחי ודחתה את הערכי. מהפכה הקובעת עיקרון מנוגד ליצר הקיום הבסיסי של בני אדם ומנוגד לתרבות המתקיימת על תופעת העבדות האבסולוטית של אנשים, נשים ובהמות. מהפכת המנוחה השבועית מצטרפת לשאר המהפכות שבאה התורה לחולל: מהפכת המונותיאיזם, מהפכת המונוגמיה, מהפכת הצדק החברתי. אני תפילה כי נשכיל כולנו למצוא את הדרך להחזיר לשבת את מעמדה, לא על ידי כפייה אלא בהדגשתם של אותם ערכים שמשמעותם חשובה לכלל הציבור והעם, ובהתאמת המצוות לתקופתנו אנו. כך נוכל לקיים "שמור וזכור בדיבור אחד, השמיענו אל המיוחד". אסיים בשירו של ביאליק "החמה מראש האילנות נסתלקה" ובברכת שבת שלום. קריאה נעימה / ח. נ. ביאליק החמה מראש האילנות נסתלקה החמה מראש האילנות נסתלקה בואו ונצא לקראת שבת המלכה. הנה היא יורדת, הקדושה, הברוכה ועמה מלאכים, צבא שלום ומנוחה. בואי, בואי, המלכה, בואי בואי, הכלה. שלום עליכם מלאכי השלום.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=