ניר שילה - חכם השביל מההולך בו

117 | פתח דבר | א-לה כפר 114 א-לה כפר יהו-דה וישר-אל חלפו החגים. כעת, גם על פי סידור התפילה אנו מברכים על הגשם והחורף כבר עומד ממש בפתח נאבק בסתיו. הלילות כבר קרים והימים קרירים, אך מתחממים מדי פעם, מוותרים לרוחות השרב. העצים כבר משירים עליהם ואחרוני העופות מדרימים לארצות החום. השבוע סיימנו את קריאת התורה והתחלנו שוב מבראשית, מעגל תמידי ומרתק. התורה מיועדת להורות לאדם את דרכו, הדרך בה ילך, והדרך אשר יסור ממנה. ממש כפי שהמטר הראשון נקרא "יורה", כיוון שהוא מורה לבני אדם על בוא החורף והוא מאותת להם שיש להתכונן לקראתו, כך התורה – היא מורה לנו וסוללת למעננו דרך חיים. והלכה מהי? זו הדרך אשר הולכים בה, ואשר היא קובעת את אורח חיינו. שני שמות לעמנו: יהודה וישראל. שני שמות שגרעינם הוא יחס לאלוהים. יהו-דה: מודה לאל. "הפעם אודה את יהוה. על כן קראה שמו יהודה" (בראשית, כ"ט, ל"ה). ישר-אל: משורש שר, כלומר מתמודד כריבון עם אל. "כי שרית עם אלוהיך ועם אנשים ותוכל" (בראשית, ל"ב, כ"ט). מהלך ההיסטוריה של עמנו הוא למעשה מתח בין להיות יהו-דה או ישר-אל, ממתח של דת למתח של דעת. הייחוד שלנו הוא בכך שהשכלנו להשלים ולהביא לשלמות את המתח הזה, להפוך את הניגודיות שבין ההודיה לאל וקבלתו ללא סייג לבין ההתמודדות, השאלה, השרות מול האל הכל כמובן מתוך אמונה כנה ועמוקה. ניגודיות זו המתבטאת גם בשמות שלנו, יהודה (יהודי), ישראל (ישראלי), היא אולי זו שאפשרה ומאפשרת לנו להפוך את תורתנו ל"תורת חיים היא למחזיקים בה", ולמעשה מבחינה דתית (לא פוליטית) אין קיום ליהודה ללא ישראל או להיפך. ההבדל בין הזרמים השונים בעמנו לאורך ההיסטוריה ובהווה הוא בדגשים שניתנים ובמשקל השונה שבין יהו-דה וישר-אל. התורה עצמה מורה לנו שיש להודות לאל ויש לחפש דעת, חיפוש הדעת הוא על ידי השאלה, ה"שרות" – הוא הוא ישראל. אסיים בשירו היפה של שאול טשרניחובסקי אומרים ישנה ארץ. קריאה נעימה אומרים ישנה ארץ ארץ שכורת שמש איה אותה ארץ איפה אותה שמש אומרים ישנה ארץ עמודיה שבעה שבעה כוכבי לכת צצים על כל גבעה איפה אותה ארץ כוכבי אותה גבעה מי ינחנו דרך יגיד לי הנתיבה כבר עברנו כמה מדברות וימים כבר הלכנו כמה כוחותינו תמים כיצד זה טעינו טרם הונח לנו אותה ארץ שמש אותה לא מצאנו ארץ בה התקיים אשר כל איש קיוה נכנס כל הנכנס פגע בו עקיבא שלום לך, עקיבא שלום לך, הרבי איפה הם הקדושים איפה המכבי עונה לו עקיבא אומר לו הרבי כל ישראל קדושים אתה המכבי איפה אותה ארץ כוכבי אותה גבעה מי ינחנו דרך יגיד לי הנתיבה אומרים ישנה ארץ ארץ שכורת שמש איה אותה ארץ איפה אותה שמש אומרים ישנה ארץ ארץ רוות שמש איה אותה ארץ / שאול טשרניחובסקי אומרים ישנה ארץ

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=