ניר שילה - חכם השביל מההולך בו

ניר שילה | חכם השביל מההולך בו | 122 121 א-לה כפר "כל האילנות, להנאתן של בריות נבראו" השבוע היה גדוש באירועים: עליית החמס לשלטון ברשות הפלשתינאית; ראש השנה הסיני – האו האו, אנחנו כבר בשנת שנים להתרסקותה של מעבורת החלל ולמותו הטרגי של אילן רמון; גדול 3 , שנה להולדתו של מוצארט 250 ; הכלב המקובלים הרב כדורי זצ"ל הלך לעולמו; והעולם ציין בפעם הראשונה את יום השואה בתאריך בו שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ. אצלנו באזור לא השתנה הרבה. גשם, קור, מספר ימי שמש וחוזר חלילה. חורף גלילי רגיל. כפר ורדים עדיין ללא תקציב (ראו דיווח מישיבת המועצה), חברי המועצה עדיין לא החליטו אם הם עם הראש או בלעדיו, ראש המועצה 2006 לשנת לא יודע אם יש לו מועצה או לאו והתושבים המומים צופים בנעשה נבוכים, עוקבים בציניות אחרי ההודעות הרשמיות הסתומות המתפרסמות מישיבות המועצה הסגורות. בעוד שבוע נציין את חג האילנות, ט"ו בשבט. בתקופה זו מלבלבים רוב פירות האילן בארץ ישראל וכבר נראים פקיעות הפרי שחנטו. משמעותו ההלכתית של ט"ו בשבט נוגעת להלכות ערלה, נטע רביעי, תרומות ומעשרות וכלל המצוות התלויות בארץ. במציאות ההיסטורית חרג ט"ו בשבט מן המסגרת הבלעדית של מצוות התלויות בארץ, והפך להיות חגה של ארץ ישראל ויום ההזדהות עם הטבע. ניתן לומר, שכשם שתשעה באב חדר למסורת היהודית כיום ההתייחדות עם חורבן ארץ ישראל, כך מציין ט"ו בשבט את ההיפך הגמור: פריחת הארץ, בניינה, יישובה, יפעת הטבע וטיב הפירות שאדמתה מניבה. בימי קדם עשו אבותינו בערים ובעיירות השונות מאמצים גדולים, על מנת לזכות לברך בט"ו בשבט על פרי מפירות ארץ ישראל. מנהג זה אומץ גם בימינו, ובחוץ לארץ הפך להיות אקט של הזדהות עם הארץ. בדברים פרק כ' קראנו: "כי האדם עץ השדה", וכל פרי שבא מארץ ישראל היווה אות מבשר חיים יהודיים בה. ביום זה יוצאים אל חיק הטבע ומרבים בנטיעות שכן "כל האילנות, להנאתן של בריות נבראו" (בראשית רבה, י"ג) – אף אם לא תמיד להנאתנו שלנו: "פעם אחת היה חוני המעגל מהלך בדרך. ראה אדם נוטע חרוב. אמר לו: זה, לכמה שנים טוען פירות? (מתי הוא יניב?) אמר לו: לשבעים שנה. אמר לו: כלום ברי לך שתחיה שבעים שנה ותאכל ממנו? אמר לו: אני מצאתי את העולם בחרובים: כשם שנטעו אבותי לי, אף אני אטע לבניי" (תענית כ"ג). אסיים בשירו של יורם טהרלב "עוד לא תמו כל פלאייך" ובתפילה לעוד הרבה פלאות. 72 ראו גיליון קריאה נעימה

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=