ניר שילה - חכם השביל מההולך בו

127 | פתח דבר | א-לה כפר 134 א-לה כפר שנה לנפילתו בשבי של רון ארד 20 הלילות מתארכים, מחשיך מוקדם, קצת קריר והעופות הנודדים חולפים מעל ראשינו. סתיו. אנו אחרי החגים, וממש לפני שבוע החלנו להתפלל את תפילת הגשם. נראה שבורא עולם החליט השנה להיענות מהר לתפילותינו ופתח שערי שמים והיורה החל לרדת במוצאי שמיני עצרת, ממש עם סיום התפילות. מי ייתן וייענה הקדוש ברוך הוא גם לשלוש הברכות שנאמרות בסיום תפילת הגשם: "שאתה הוא ה' אלוהינו משיב הרוח ומוריד הגשם. לברכה ולא לקללה, לחיים ולא למוות, לשובע ולא לרזון". ימי השמחה והימים הטובים נקראים "חגים" או "מועדים". מועד – מלשון עת להתוודעות חגיגית. חג – על פי גרסת חכמים: כשמגיע יום טוב או חג, הוא מלווה משמעות סמלית, שכן חוזרים אנו אחורה אל האירוע, כפי שקרה בעבר. כיצד חוזרים? חגים במחוגה וחוזרים אל הנקודה הראשונה בה נחוותה החוויה, וחווים אותה עתה מחדש. "חג" במקרא מורה רק על שלושת הרגלים: פסח, שבועות (חג הקציר) וסוכות (חג האסיף). התורה מציינת חמישה חגים ומועדים: "אלה מועדי ה'...". האגדה מספרת כי משנקבעו חמשת המועדים המנויים בתורה, טען כל אחד מהם לכתר הבכורה וחשיבות. פסח, החל בחודש הראשית לחודשי השנה, שעל פי התורה הוא חודש ניסן, טען כי הוא חג החירות, שבלעדיה אין טעם ואין ערך לערכים ולחגים אחרים. חג השבועות טען כי הוא הוחג בזמן מתן תורה, וחירות ללא תורה ומצוות, פירושה אנרכיה ושלטון חוקי הג'ונגל. ראש השנה טען, שביום זה נחרץ גורל העולם ועתיד יצוריו, מי אפוא ישווה לו? יום הכיפורים לא נשאר חייב: הרי אני המאפשר לכל אדם ואדם לפתוח דף חדש, ובכך להחזיר אנשים למסלול הנכון! וחג הסוכות לא התגנדר כקודמיו ביחסים שבין אדם למקום, אלא דווקא במערכת היחסים שבין אדם לחברו, שסמליותם מתבטאת בסוכה ובארבעת המינים. בסוף החגים החוגה סוגרת את המעגל. מסיימים לקרוא את חמישים וארבע פרשיות התורה בכ"ב בתשרי, הידוע כ"שמחת תורה". חג זה אינו נזכר בתורה אך חז"ל קבעו הלכה, ש"עושין סעודה לגמרה של תורה". כדי להדגיש שאין קו סיום ללימוד התורה ועיסוק בה, פותחין אנו, בסיום הקריאה בספר דברים, במעגל חדש של קריאת התורה החל מ"בראשית". שנה לנפילתו של רון ארד בשבי. אסיים בשירו של אהוד מנור ז"ל "כשתבוא" ובתפילה שבמעגל 20 השבוע אנו מונים השנה הזו נזכה לחזרתו של רון לעמו ולמשפחתו ולחזרתם של חיילנו החטופים במהרה ובשלום. 63 ראה א-לה כפר שנה טובה

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=