247 | ציוני דרך | סיכום ביניים השנייה של מיכל) שכרנו דירה בירושלים. כשהשתחררתי התחלתי לעבוד בחינוך כמדריך שלח בבית ספר זיו בירושלים במסגרת החינוך הפורמאלי וכמדריך ורכז של חוגי הסיירות בחברה להגנת הטבע. בנוסף יזמתי מסעות נודדים לבתי ספר כטיולים שנתיים, אותם הפעלתי במסגרות שונות. במקביל נעניתי לפנייה של תנועת בני ברית בארצות הברית, בניתי והדרכתי תוכנית פעילות של כחודשיים לצעירים יהודים מהקולג' או האוניברסיטה, המגיעים לישראל למסע הכרות בן חודשיים. תוכנית זו הייתה לימים הבסיס לתוכנית תגלית ותוכניות נוספות הפועלות עד היום. לקראת סופה התחתנו ורכשנו בית בירושלים בפסגת 1986 של תקופה זו החלטנו מיכל ואני למסד את הקשר ביננו. בל"ג בעומר זאב. • מספר חודשים מאוחר יותר מיכל סיימה את לימודי התואר הראשון ויצאנו לשנת טיול במזרח אסיה. • משך קצת יותר משנה טיילנו, חווינו, למדנו, חיינו את החופש, התרבויות השונות, הנופים, ההרפתקאות, האתגרים והאחד את השנייה. ללא ספק שנת הטיול במזרח אסיה הייתה פסק זמן חשוב ובדיעבד משמעותי בעיצוב חיינו. חזרנו ארצה עם תובנות נוספות באשר לדרך, להגשמה ולהמשך החיים שלנו. • החלטנו להקים את ביתנו בגליל, ביישוב קהילתי כפרי. החלטתי לשלב את עבודתי בחינוך ובתיירות בלימודי אנתרופולוגיה מסודרים באוניברסיטה. לאחר שנה עזבנו את ביתנו בירושלים ויחד עם חבר שלי מקורס טיס התמקמנו באלון הגליל שהיה אז "מושבוץ" במטרה להפכו ליישוב קהילתי. הרחבתי את פעילות חוגי הסיירות בגליל ובתוך חניכים, כשליש מכלל הפעילים בארץ כולה. הצטרפתי 1,500- שנתיים פעלו במסגרת חוגי הסיירות בגליל יותר מ למסגרת "הטיול הפתוח להודו", מסגרת שהוקמה על ידי מספר צעירים ששבו מטיול במזרח ושמו לעצמם מטרה לפתוח צוהר ואפשרות לצעירים ישראלים לגלות את הודו ומשם לעוד תרבויות במזרח אסיה. במסגרת זו נבטו זרעים של הדרכה איכותית בחו"ל המשלבת ידע תיאורטי עם הכרות מיטבית של השטח והתושבים המתגוררים בו. לימים הצטרפה המסגרת של ה"טיול הפתוח" לחברה הגיאוגרפית ונטמעה בתוכה. • לאחר כשנתיים באלון הגליל ולאחר שהבנו שבניית היישוב הקהילתי במקום תבוא על חשבון יער אלוני תבור, החלטנו שלא זה המקום המתאים לנו. צירוף נסיבות מעניין הוביל אותנו לכפר ורדים וכך התחלנו לבנות את ביתנו בכפר. במקביל לבנייה הפיזית של הבית הצטרפנו לבניית הקהילה והמוסדות שלה. הקמנו את פינת החי בכפר ורדים והפכנו אותה לפינת חי קהילתית המשתלבת במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית. הצטרפנו ליוזמה להקמת בית ספר פתוח עם תוכנית חינוכית ייחודית בתפן והובלנו את הפעילות בה משך שנים. בשנים אלו המשכתי בפעילות של חוגי סיירות בצפון, כמובן שהבאנו את הפעילות גם לכפר ורדים, ובמקביל תמכתי בפעילות הצופים במעלות ובכפר ורדים. • הצטרף למשפחתנו כליל ואור חדש מילא את היקום שלנו. שנה ושלושה חודשים מאוחר יותר ביום 28/11/1991- ב הצטרפה נוי לחיק המשפחה לאושר לא היה גבול. ביתנו בכפר ורדים התמלא תוכן ומיכל ואני 13/2/1993- שישי ה היינו הורים מאושרים. • בתקופה זו חל שינוי מהותי בתפיסתה של החברה להגנת הטבע והיא הפכה ממוסד שעיקר מטרתו חינוכית ערכית למוסד שעיקר מטרתו לחימה למען שמירת טבע. מרבית המשאבים והאנרגיות הופנו לצורך מטרה זו. בנוסף רוח ההפרטה לא פסחה גם על הארגון היפה הזה וכך מצאתי עצמי במרכזו של מאבק על שמירת החברה להגנת הטבע כגורם החינוכי המוביל לשמירת טבע ואהבת הארץ. יחד עם חבורה מופלאה של פעילים בחברה להגנת הטבע החלטנו להעמיד רשימה ערכית לוועד המנהל של החברה להגנת הטבע. האמונה שלנו הייתה ועודנה שתפקידה המרכזי הוא ערכי חינוכי ושהוועד המנהל הקיים מוביל את החברה להגנת הטבע למחוזות לא לה. מסתבר שהצלחנו מעל למצופה ושבקרב פעילי החברה להגנת הטבע היה לנו רוב מוחלט, דבר שהטריד מאוד את הוועד המנהל הוותיק, והוביל את כולנו למערכת בחירות סוערת ולא הגונה, שבסופה כולם יצאו מובסים ובעיקר הרעיון המרכזי של חינוך לשמירת טבע וידיעת הארץ יצא נפסד. חוגי הסיירות ואחריהם עוד מספר גופים פרשו מהחברה להגנת הטבע. משך שנתיים ניהלתי את חוגי הסיירות יחד עם חברי העמותה לזכרו של אורי מימון, עד שמצאנו להם אכסניה הולמת בקק"ל, שם הם פועלים בהצלחה עד היום. החברה להגנת הטבע אכן שינתה את אופי פעילותה וכיום היא עוסקת בעיקר בשמירת טבע לצד גופים נוספים כמו גרינפיס, אדם טבע ודין ורשות שמורות הטבע. נושא החינוך הערכי לשמירת טבע ואהבת הארץ הופרט ומבוצע ע"י חברות פרטיות שעיקר מטרתן היא רווח כלכלי. • בשנים הבאות, תחילת שנות התשעים, נפתחו מדינות חדשות רבות לקהל הישראלי: סין, מרוקו, אינדונזיה, בהוטן, ירדן, קטאר, עומן, תוניסיה, אוזבקיסטאן ועוד. מצאתי עצמי בשירותה של החברה הגיאוגרפית מטייל ומוביל קבוצות ליעדים חדשים אלו, ומוצא שבילים ומקומות חדשים, דרכים חדשות, נפגש עם אנשים חדשים שחלקם הופכים להיות ידידים ושותפים עסקיים. במקביל התחלתי לעבוד מול מספר גורמים בארץ הפעם מול אוכלוסיה בוגרת: חוגים בבית הלוחם חיפה, במועצה מקומית מגידו, דורות בגלבוע, חברת חשמל, אוניברסיטת חיפה, קמפוס ללימודים גיאוגרפיים ועוד.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=