ניר שילה | חכם השביל מההולך בו | 250 ה"אפיקורסים" אינם מוכנים לרמות את עצמם. הם מסרבים להונות את עצמם ולהידבק, מתוך המסורת ומתוך ההרגל, למה שהכירו כאשליות שווא וכאמונות טפלות. הצו העליון שאפיקורס חייב בו היא כנות, יושר הכרתי ואינטלקטואלי. אפיקורס הוכיח לראשונה כי שורש כל הרע בחיי האדם הוא הפחד. פחד מפני האלים מוליד פחדים נוספים על כל צעד ושעל. לאחר שלמדתי על אפיקורס ותורתו גיליתי בו עולם ומלואו. הבחירה שלי להיות יהודי באה למעשה מתוך כפירה ב"עיקר", לא מתוך יראה, אמונה או אהבה לאלוהי ישראל, אלה מתוך בחירה וחיבור עם העושר התרבותי, הומאני, רוחני וחברתי של מורשת היהדות. מתוך הכרה והבנה שהיהדות שולחת את בני האדם לשאול שאלות, להטיל ספקות, לא לקבל את הצלם כדמותו ולעשותו לאלוהים, היהדות מקדשת, להבנתי, את החופש ואת חופש הבחירה. כך נהייתי אפיקורס יהודי. lll ישראל הוא שמו הנוסף של יעקב, אבי האומה השלישי, בנו של יצחק ונכדו של אברהם. יעקב קיבל את השם ישראל אחרי ל" (בראשית לב ָ תּוּכ ַ ים ו ִ שׁ ָ נ ֲ ם א ִ ע ְ ים ו ִ לֹה ֱ ם א ִ ע ָ ית ִ ר ָ י שׂ ִ ל כּ ֵ א ָ ר ְ שׂ ִ ם י ִ י א ִ ךָ כּ ְ מ ִ ר עוֹד שׁ ֵ אמ ֵ קֹב י ֲ ע ַ שנלחם במלאך האלוהים: "לֹא י ). כלומר גם בישראל יש משהו אפיקורסי. 29 נולדתי במדינת ישראל, וכשהתבגרתי בחרתי להיות ישראלי, להמשיך לחיות, לבנות את משפחתי, ליצור, לתרום, לחלום ולהיות חלק מהחברה הישראלית בארץ ישראל. מדי יום אני מוצא עצמי נפעם מהמדינה שהוקמה כאן. קשה לתאר שרק שנה לא הייתה כאן מדינה ומרבית עמנו היה מפוזר בתפוצות. 65 לפני מאחר שעיסוקיי מחייבים אותי לטייל ברחבי העולם, אני זוכה כל פעם לחזור מחדש למדינת ישראל ולהעריך את טובה ויופיה. ברור שיש עוד הרבה מה לעשות, לתקן ולשפר. אתגרים רבים עוד לפנינו, אך זה רק מחזק ומגדיל את המופלאות שבמדינה שלנו, שבישראליות, ואת החיבור והאהבה שלי למדינתי. ב"להיות ישראלי" יש עבורי גם משמעות רוחנית ייחודית. מה המייחד אותנו כיהודים וכישראלים? שני השמות של עמנו, גרעינם הוא יחס לאל. יהו-דה: מודה לאל. "הפעם אודה את יהוה. על כן קראה שמו יהודה (בראשית כ"ט ל"ה). ישר-אל: משורש שר, כלומר מתמודד כריבון עם אל. "כי שרית עם אלוהים ועם אנשים ותוכל" (בראשית, ל"ב כ"ט). נוהגים לחשוב שהמייחד את עמנו היא האמונה באל אחד. כאפיקורס איני מקבל זאת, אך מעבר לכך יש עוד עמים, תרבויות ודתות המאמינים באל אחד מודים, משתחווים, אוהבים ויראים אותו. לא בכך ייחודנו. האם תורת ישראל והמצוות הם המייחדים אותנו? שוב, התשובה שלילית. יש עוד חברות וקבוצות אנושיות עם מערכת חברתית דתית של מצוות, חוקים ומשפטים, כך שגם זה לא ייחודי רק לנו. כשמשה ניצב מול האלוהים במדבר סיני ונדרש לחזור למצרים ולשחרר את עם ישראל, הוא שואל את האלוהים כיצד להציגו (את האלוהים) בפני בני ישראל. תשובתו של האלוהים למשה: אהיה אשר אהיה... אהיה שלחני אליכם". כאן טמון לדעתי המפתח לייחודיות שלנו כעם ישראל. "אהיה אשר אהיה" (שמות ג' י"ד), כלומר, לא אהיה אך ורק אשר הייתי, ולא אהיה אך ורק אשר הנני, אלא אהיה אשר אהיה – גם מה שעדיין לא הייתי. כישראלים אנו נדרשים להאמין לא רק בעבר, לא רק בהווה, אלא גם בעתיד. אנו נדרשים להפנים ולדעת שאיננו יודעים הכל, לשאוף תמיד לעוד ידע, להיות סקרנים לחקור, לשאול, להטיל ספק, לא לקבל כמובן מאליו. לא לעשות אלילים, שהרי אלילים אנו עושים ממה שאנו יודעים, והפנים שלנו לעבר מה שאנו לא יודעים. זו המשמעות העמוקה של ישר-אל, המתמודד עם אל, אהיה אשר אהיה. מתמודד עם ישות שאותה אינו יודע. להתמודד עם מי ועם מה שאיננו יודעים, כלומר: להכיר בארעיות עולמנו ובארעיות מה שאנו יודעים אודותיו. ומפני שעולמנו ארעי ודעתנו אותו ארעית, הוא עודנו עולם מיסתורי, מרתק ומעניין, עולם של תיקון הדעת, גילויים אינסוף ואפשרות בריאה מחדש. lll כעת, מצויד בתובנות האלו, מסתובב בסקרנות בשבילי הארץ והעולם, שואף מלוא ריאותי מנפלאות הבריאה, מגלה את יופייה, במיוחד את משיכתי ואהבתי לבני ובנות האנוש, לנופי הבראשית ולתכסית המופלאה העוטפת אותם כשמיכה של צומח, מים, ימים, אוויר ועננים, המלאים ביצורים חיים נראים ובלתי גלויים, אני מגלה שאני מתאהב בקשר מיוחד, קשר שאני קורה לו "אדם אדמה". אני נהנה להוביל אנשים בארץ הנהדרת ובעולם המופלא, לכוון מבטם, לפתוח חלון, לשים מסגרת, לשוטט בחופשיות, לחוות, להרגיש, לראות, ללמוד וללמד, להיות להם מורה דרך. הטיולים הללו עבורי הם טיולים במרחבים בעלי מימדים
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=