חדשות שהם - גיליון 258 - מרץ 2022

ה ביותר = יום האישה - ש במרס בכל שנה מציינים את 8- ב יום האישה הבינלאומי. יום זה מוקדש למאבקן של נשים מכל העולם ולתרומתן של נשים לאורך ההיסטוריה בתחומים שונים, אשר סללו את הדרך לנשים הבאות אחריהן. נשים שנלחמו ונלחמות למען שוויון זכויות ולמען הכרה בהישגיהן של נשים בנושאים חברתיים, כלכליים ופוליטיים. למרות החוקים שנחקקו בישראל לקידום שוויון מגדרי וכברת הדרך הארוכה שעברנו, עדיין קיימים פער מגדרי משמעותי, הטיות וסטריאוטיפים מגדריים בעולם ובישראל, בתחומים שונים. נהוג לדבר על פערי שכר, פער בקידום נשים ועוד. הפעם בחרתי להעלות למודעות את הפער בתחום החינוך. נמצא, כי הישגי בנות בלימודי מתמטיקה ומדעים נמוכים יותר מאלה של בנים. פער מגדרי קיים גם בבית הספר התיכון ובהשכלה הגבוהה, שם הוא בא לידי ביטוי בעיקר בבחירת תחומי הלימוד. לדוגמה, שיעור הבנות הבוחרות ללמוד פיזיקה, הנדסה ומדעי המחשב במסגרות אקדמיות נמוך במידה ניכרת מהשיעור המקביל של בנים. הפער המגדרי בבחירת תחומי לימוד בהשכלה הגבוהה הוא בין הגורמים לפער המגדרי בשכר בשוק העבודה. מחקר ישראלי הראה, כי פנייה לנבחנים בלשון זכר פוגעת בהישגי סטודנטיות וכי קיים פער דרמתי בתוצאות בחינות של נשים, באופן שמיטיב עם גברים ומרע עם נשים. לשון רבים, לעומת זאת, מעלה את ציוני הנשים ואינה פוגעת בציוני הגברים. בעקבות זאת הודיעה אוניברסיטת תל אביב, כי הבחינות בכל תחומי הלימוד ינוסחו מעתה בלשון רבים, במקום בלשון זכריחיד (אור קשתי, עיתון "הארץ"). ביום זה בואו נעצור לרגע ונבחן מהי האחריות שלנו בהטמעת חשיבה מגדרית ובהסללה המגדרית, כיצד אנחנו, כהורים, מקיימים הורות שוויונית, כיצד אנו, כהורים, או כחלק מהסביבה הקרובה, מפתחים חינוך שוויוני, איך השפה המגדרית משפיעה על עיצוב הזהות האישית והמגדרית של ילדינו ועל ההתפתחות שלהם. כיצד אנו מתייחסים ומאפיינים בנים ובנות, איך אנו מלבישים.ות את הבנות והבנים, איזה משחקים/ צעצועים אנו קונות.ים להם, מיהן דמויות המופת עליהן לומדים ילדות וילדים, את מי מייצגות הדמויות המאוירות והמצולמות על הקירות ובדפי העבודה, אלו מרחבי משחק נפתחים או נסגרים בפני הבנות והבנים? העברית היא שפה ממוגדרת, לעומת ,YOU השפה האנגלית. המילה למשל, היא גם זכר וגם נקבה, המילה משמשת גם לבנים וגם CHILDREN לבנות. קיימת חשיבות רבה לפיתוח מודעות לשפה שוויונית. השפה היא לא רק תקשורת, אלא מסר היכול לחזק או להחליש. זו העת גם לבחון מהם המסרים שאנו מעבירים, שהרי התפתחות הילדים והילדות קשורה לתבניות מחשבתיות ממוגדרות, המועברות ומופנמות מרגע הלידה, אותן תבניות המצרות את מרחב ההתנסות של ילדות וילדים ואת מרחב הבחירה בכל גיל. ואסיים בהמלצה על ספרי ילדים מפתחי שוויוניות מגדרית: "ספר הילדות והילדים לביאת", מאת טל ברייר. "סיפורים לפני שינה לילדות מורדות אגדות אמתיות על נשים 100 - יוצאות דופן", מאת אלנה פאווילי ופרנצ'סקה קוואלו. "נשים קטנות גדולות", מאת אמיליה ארהרט. ובנימה אישית אני מאחלת לכן, עובדות יקרות, יום אישה שמח ומהנה, וכמו שאמרה גולדה מאיר ז"ל - "השיגו את המיטב מעצמכן, על ידי כך שתהפכו ניצוצות קטנטנים של הזדמנות ללהבות גדולות של הישגים". תרצה אנגלנדר מנהלת השירות הסוציאלי וממונה על שוויון מגדרי גצס סמיון ברזילי מימי פרץ דינה מחאג'נה אחמד אלבז עופרה אברמוב אהובה אברגל אסתר סבח לאה בן שבת רנה יונס פלורנטינה ז'ורבה אלה גליקסמן עליזה בן ברוך נעמי אהרוני רחל אוחיון מריאנה סמו ביינה אדדה הדס רחמימוב לריסה צוקרמן עמר יפעת סבח סיגלית אזרזר פני בנזגמין רוזה אברהם אוחיון יונית בן עזרא מלכה זורב דנה מחאג'נה רים זידאן מוחמד בוצוק טובה מרקו אורנה דאהן גוהרה מריזן דליה שפטוב נינה טסמה עדן ישיטה צהיי ברהנו טנניאוורק יגורנקוב ליליה דאר מולחם-ח'טאר ורוד ישייב איגור גורש עופר זיתאווי בשיר רטה אסמרו זיוון שרית בר סיני יעקב גנטשרו קילא נפטלייב אירינה פחמאוי איסרא בדראן מראם אבו מוך יוסף שגיב אביב שמאילוב מרינה טואטחה תמאם אבטה שאשה לרנר יצחק אביב אגבאריה זיאד סמרה אמג'ד מנסור רביע זועבי אימאן פלדמן שרון מחאמיד מראם איסטחרוב אלה עמאש פהימה ברכות חמות לילידי חודש מרס

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=