דמיינו מצב בו אדם עם מוגבלות בראייה מתקשה לקבל שירות בבית החולים מכיוון שאינו מצליח למצוא את דרכו, או אדם עם מוגבלות בשמיעה שלא מצליח לקבל שירות בבית החולים משום שאינו מצליח לשמוע את הוראות הצוות. בבית החולים אנו מחויבים לא רק לספק טיפול איכותי ומקצועי, אלא גם להבטיח שכל אדם, ללא כל קשר למגבלותיו, יכול יהיה לקבל שירות באופן מכבד, שוויוני ויעיל. נגישות תורמת לשיפור איכות חייהם של אנשים עם מוגבלות. היא מאפשרת להשתתף באופן שווה בחברה, תורמת לחיזוק תחושת השייכות והערך העצמי ומאפשרת לנהל חיים עצמאיים ככל הניתן. נגישות היא זכות המוקנית בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות . החוק קובע, כי 1998- תשנ"ח כל אדם עם מוגבלות זכאי לקבל שירותים ציבוריים, לרבות שירותי בריאות, באופן שוויוני ונגיש. חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מחייב גופים ציבוריים ופרטיים להנגיש לאנשים עם מוגבלות את המרחב הפיזי ואת השירותים המסופקים. נותן שירות צריך לבצע התאמות אישיות לאדם עם מוגבלות, בהתאם לצרכיו הייחודיים. על פי מכון מאיירס-ג'וינט- חיים 2022 ברוקדייל, נכון לשנת מיליון אנשים 1.3- בישראל כ 17%- עם מוגבלות, המהווים כ מהאוכלוסייה. כחצי מיליון מהם ויותר. 65 בני אנשים עם מוגבלות שונים זה מזה וצרכיהם עשויים להשתנות בהתאם לסוג המוגבלות ולרמתה. בנוסף, ישנם מקרים שאדם אחד מתמודד עם כמה מוגבלויות. לכן חשוב להכיר את האוכלוסיות השונות, את סוגי המוגבלויות ואת התאמות הנגישות הייחודיות הנדרשות. צעד חשוב בהכרת צרכים אלה הוא קיום סדנאות הדרכה והעלאת המודעות בקרב צוותי בית החולים, בעיקר אלו הנותנים שירות למטופלים ובני משפחה. איך אנחנו יכולים לאפשר מתן שירות שוויוני ונגיש: • העלאת מודעות - היכרות עם סוגי המגבלות והצרכים השונים תאפשר לנו להעניק שירות נגיש ומותאם. ניתן להתעדכן דרך אתר בית החולים בהתאמות הנגישות הקיימות אצלנו. • תקשורת - השתמשו בשפה פשוטה וברורה אך לא ילדותית, הקפידו לדבר בקול רם ובקצב מתון. חשוב ליצור קשר עין, לדבר בגובה העיניים, ולתת לאדם הזדמנות להסביר את צרכיו באופן מפורט. • אפשרויות בחירה - הציעו לאדם מספר אפשרויות לקבלת השירות ותנו לו לבחור את האפשרות המתאימה לו ביותר. • סבלנות - ייתכן שאדם עם מוגבלות יזדקק ליותר זמן בעת קבלת השירות. • הנגשה פיזית - ודאו שהמקום נגיש פיזית לאנשים עם מוגבלות ושהשירות זמין להם בקלות. • סיוע טכני - אם נדרש, ספקו לאדם סיוע טכני, כגון עזרים טכנולוגיים (לדוגמה מגברי שמיעה) או תרגום לשפת הסימנים (ניתן לקבל דרך משרד הבריאות תרגום מרחוק לשפת סימנים). לסיכום: נגישות השירות לאנשים עם מוגבלות היא לא רק חובה חוקית, אלא גם ערך חברתי ומוסרי חשוב. בבית החולים אנו מחויבים לעשות כל שביכולתנו כדי להבטיח שכל אדם, ללא קשר למוגבלותו, יוכל לקבל שירות באופן מכבד ושוויוני. נגישות השירות בבית החולים: לא רק חובה חוקית, אלא ערך אנושי עליון לפרטים נוספים, התייעצות או שאלה הנכם מוזמנים לפנות אל: 04-6375672 נועה רפאל גולדרייך, רכזת נגישות בית החולים, טלפון Noar@shoham.health.gov.il או מייל לרגל שבוע המודעות להפרעות בתקשורת הקימו קלינאיות התקשורת עגלת "קפה אפזיה", בסמוך לאולם הכנסים והזמינו את כל העובדים לקפה ומאפה. על הדרך גם חוו העובדים איך זה מרגיש כשיש הפרעה בדיבור, בקול, בשפה ובשמיעה. בנוסף התנסו העובדים במערכת למיקוד מבט ואף הקלידו מסרים שונים באמצעות העיניים בלבד. בהמשך השבוע התקיימה הרצאה של קלינאית התקשורת שרית זיוון בנושא "תקשורת תחת תופת ובימי שגרה". ד"ר תמי פורת פקר, סגנית מנהלת המרכז הרפואי, הפכה במסגרת אירועי השבוע לקלינאית תקשורת במסגרת הפעילות "קלינאי.ת לרגע". פעילות זו, אשר אורגנה על ידי חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים, הזמינה את חברי הנהלות המרכזים הרפואיים להתנסות במקצוע קלינאות תקשורת, בליווי והנחיה של צוות קלינאיות התקשורת. ד"ר פורת פקר השתלבה בטיפול באישה עם אפזיה, המאושפזת עקב אירוע מוחי, שוחחה עמה באופן מותאם וייחודי והעבירה חלקים מהאבחון השפתי המועבר למטופלי מחלקת שיקום. לבסוף התנסתה ד"ר פורת פקר במערכת למיקוד מבט, מערכת לתקשורת תומכת וחליפית, אשר עוזרת לאנשים שאינם מסוגלים להפיק קול ודיבור לתקשר עם הסביבה. שבוע המודעות להפרעות בתקשורת צוין ב"שהם"
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=