לא קל לקום כל בוקר ולגלות קשיים בתפקוד, החל מהדברים הקטנים, כמו להתלבש ולצחצח שיניים, ועד פעולות מורכבות יותר, כמו הליכה, זיכרון או דיבור. לא משנה באיזה גיל מדובר, פגיעה פיזית משפיעה באופן רגשי הן על מטופלים צעירים ואחת כמה וכמה על מטופלים מבוגרים, כאשר לא פעם נצפה בקרב המטופלים משבר הקשור לפן הכלכלי-מקצועי, לפן המשפחתי או הזוגי ולפן הבריאותי-תפקודי. תקופת האשפוז אינה קלה למטופל עצמו וגם לא לבני המשפחה המלווים אותו וחווים תקופה מאתגרת. כל בני המשפחה נדרשים להיערכות חדשה, לשילוב כוחות ולעיסוק בתיאומים רבים, בעזרה, ליווי והשגחה על בן המשפחה המאושפז. במקביל לניהול חייהם כפי שהיו בעבר, קיום שגרת חיים ותפקוד רגיל ככל שניתן, בבית, בעבודה ובשאר מישורי החיים, ישנם צורך ורצון לדאוג לבן המשפחה המאושפז, ללוותו לבדיקות, לשהות לצד מיטתו, לוודא שהוא מקבל שעות 24 את הטיפול הטוב ביותר ביממה ולתווך בינו ובין הצוות הרפואי. ההתמודדות עם החוויות הנפשיות בקרב המאושפזים קשה לא פחות מהפגיעה הגופנית (כתוצאה מתאונת דרכים/ תאונת עבודה/ אירוע מוחי/ ניתוח). עצם האשפוז עלול להוביל לתגובות רגשיות של שבר ואובדן, דיכאון וחרדה. התמות העולות בטיפול בזמן אשפוז קשורות לעיתים קרובות לעיבוד אבל על הפגיעה בתפקוד, על המעבר בין עצמאות לתלות ועל חוויית אובדן השליטה. מה עוזר למטופלים ובני משפחתם לצלוח את האשפוז? הטיפול הרפואי, המקצועי והאיכותי של הצוות רב מקצועי - רופאים, אחיות, עובדים סוציאליים, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת וצוות פסיכולוגי, המספקים אוזן קשבת, ליווי ותמיכה באשפוז. ישנם טיפולים פרטניים וטיפולים קבוצתיים, המועברים על ידי אנשי מקצוע, במטרה לסייע בעיבוד רגשי של החוויה. הטיפול הנפשי מסייע למטופלים לעבד את אשר אירע להם ולעזור להם להסתגל מבחינה נפשית למצבם החדש. המטרה היא לעזור לאדם לגייס את המשאבים העומדים לרשותו לצורך התמודדות עם המשבר שחווה, תוך הכלה, תמיכה והכוונה, הן בתהליכי עיבוד האבל והאובדן והן בהתמודדות היומיומית עם הקשיים. מסירת מידע למטופל ומשפחתו, שיתוף בני המשפחה בתוכנית הטיפול, תמיכה כוללת של סביבת המטופל, יעניקו לו רצון להניח בצד את התחושות הרעות, להתקדם בטיפול ולסיים את השיקום בתוצאות הטובות ביותר. ככל שאדם תופס את המשימה העומדת בפניו ככזו שהוא מסוגל להשלימה, כך נראית מוטיבציה גבוהה. באחרונה התקיים ב"שהם" סקר בו נשאלו מטופלים, בני משפחה ועובדים מה עוזר להם בחוויית האשפוז. מרבית המטופלים דיווחו על רצון לקבל מידע על מצבם, על חשיבות היחס החיובי של הצוות, על תמיכה ומילה טובה, על פעילות ואמונה בעצמם ובאל. להלן התשובות: יחס טוב של העובדת הסוציאלית, כשהצוות טוב אלי, האווירה הטובה במחלקה, טיפול טוב, חמלה של הצוות, התקווה הפנימית והתקווה שנותנים לי, אופטימיות, קריאת ספרים, זמן פנוי, פעילות של ריפוי בעיסוק, התקווה לסיים את האשפוז, חברה, פעילות, תעסוקה, צוות טוב שנותן טיפול טוב, כשהצוות מחייך אלי ושואל לשלומי, אמונות, תפילות, בני המשפחה שלצידי ואלה שמחכים לי בבית, כשמעודדים ותומכים בי, כוח הרצון שלי, מנוחה להרפות מהלחץ, סבלנות וחיוך, ללמוד איך לעזור לעצמי, להתאמן. בני משפחה ראו ביכולת להעניק עזרה לבן משפחה אחר דרך להתמודד עם המצב. גם הם העלו את חשיבות היחס החיובי של הצוות ושיתופם בתהליך וכן את טיב היחסים בבית. להלן התשובות: תפילות, האמונה של הצוות בשיפור במצבו של המטופל, קבלת עדכונים על המטופל, יחס מקבל ותומך, צוות קבוע ולא מתחלף, תקשורת טובה, שיענו לפניות, היכולת להשלים עם המצב, יחסים טובים במשפחה, להחזיק תקווה, מקצועיות של הצוות, המלצות טובות שנתנו על המחלקה, צוות רגוע, צוות שניתן לסמוך עליו, העזרה שאני יכול להגיש למטופל כבן משפחה, הקשר היומיומי עם הצוות, קבלת מענה לשאלות, צוות שמכשיר איך להמשיך את הטיפול גם בבית, אם היה בית קפה או מקום לשבת שלא בתוך המחלקה, היכולת לצאת למספר שעות מחוץ לבית החולים ולהתאוורר, לקבל טיפולים ביום יום, האמונה שיהיה בסדר, קבלת מידע זמין. לגבי העובדים, חלקם התייחסו לשאלה כמי שליווה בן משפחה באשפוז והעלו את הצורך בשיקוף ובשיתוף, בצמצום חוסר הוודאות, בזמינות. אחרים התייחסו לשאלה כנותני שירות. הם דיברו על תחושת שליחות, תנאי עבודה מתגמלים, קשרים בינאישיים טובים ועבודת צוות. להלן התשובות: חלוקת הנטל בין בני המשפחה, שיקוף ושיתוף מלא בבעיה, בתוכניות הטיפול, צמצום חוסר הוודאות, מידע ועדכונים שוטפים, זמינות, תקשורת פתוחה ומכבדת, תמיכה נפשית מבעלי המקצוע, עזרה במיצוי זכויות, ניצול מיטבי של שעות האשפוז במחלקה, מחלקה מזמינה, מחלקה נקייה, יש היכן לשבת עם בן המשפחה, מקום לשבת מחוץ למחלקה - בית קפה/ מזנון, היכולת לעשות טוב למען אחרים, לשמש מודל ודוגמה כי אולי בעתיד אני אזדקק לאשפוז, גישה חיובית, תנאי עבודה טובים ומתגמלים, ידע ומקצועיות, סיפוק ושליחות, קשרים בינאישיים טובים וחיוביים עם בני המשפחות, לדעת להפגין אמפתיה ורגישות לאחר אל מול גבולות ברורים, עבודת צוות, הומור. השירות הסוציאלי סקר: מה עוזר לך להתמודד עם האשפוז נערכים בשיגרה - מוכנים בחירום נערכים בשיגרה - מוכנים בחירום זו אינה עוד סתם סיסמה. במרכז הרפואי "שהם" לוקחים את עניין המלחמה וההיערכות לשעת חירום ממש ברצינות וממשיכים לתרגל את היערכות הצוותים בזמן אר"ן - אירוע רב נפגעים. עם סיום שלב ההצטיידות, התפנו כל המעורבים לבניית תורת הפעלה, על מנת שבזמן אמת יוכלו כולם לדבר את אותה שפה. במסגרת תהליך הלמידה בוצעו עד כה מספר תרגולים והכשרות, כולל מפגשי עמיתים, בשיתוף נציג מד"א האזורי. באחרונה התקיים מפגש נוסף, במטרה לשפר את שיתופי הפעולה ורמת השילוביות בין כל הגורמים בשטח. במפגש האחרון השתתפו נציג מד"א האזורי, רופאים וצוות סיעודי בכיר, הכל כחלק מהיערכות "שהם" להתמודדות עם אר"ן במרחב בית החולים.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=