Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  10 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 10 / 64 Previous Page
Page Background

10

גיליון 542 פברואר 5102

|

|

ניר שילה

פתח דבר

הגיליון הבא של א-לה כפר יופץ ביום חמישי 41.01.32. חומרים למערכת ניתן להעביר עד יום חמישי 01.61

הוצאה לאור:

אשכול מדיה בע"מ, שניר 001

ת"ד 6301 כפר ורדים 0074152

4747799-40, פקס 8381698-050

www.eshkol.co

|

pnay@pnay.co.il

עורך ומנהל

אייל כץ

מייסד ועורך אחראי

ניר שילה

ארבל הלוי

עיצוב:

דפוס ידיעות תקשורת

הדפסה:

www.alakfar.co.il

הגיליון הבא של א-לה כפר יופץ ביום חמישי 3.21. חומרים למערכת ניתן להעביר עד ליום חמישי 3.5

סוף חודש שבט ותחילתן

של חודש אדר - “משנכ

ק

נס אדר מרבים בשמחה". גם

הטבע סביבנו מרגיש בשמ

ק

חה, ובעת הזו מרגישים כבר

את סופו של החורף ותחילת

הלבלוב של האביב. הפריחה

בשיאה וכתמי צבע עזים מע

ק

טרים כל פינה.

אנו עדיין בשיאו של החורף

וברחבי העולם מקיימים פס

ק

טיבלים שונים שמכנה משו

ק

תף אחד להם – הכנסת אור

לימים החשוכים, הוספת חום

לקור ודאגה לכך שהשדים

והרוחות של החורף לא יגעו

בנו חלילה.

לפני שבוע ביקרתי בפ

ק

סטיבל כזה בעיירה פרניק

שבבולגריה. בקור עז ובשלג

צעדו אלפי אנשים מרחבי

הבלקן, לבושים במסיכות ענק

מפחידות ולבושים בלבוש

עור ופעמונים גדולים ומר

ק

עישים, כשמטרתם המרכזית

היא גירוש רוחות החורף.

פסטיבלים דומים מתקיימים

בעונה זו ברחבי אירופה,

והמוכרים שבהם הם פסטיבל

המסיכות של ונציה, הפס

ק

טיבל בבזל, הקרנבל בלוצרן

ועוד.

גם אצלנו עוד מעט יש פס

ק

טיבל מסיכות – פורים. לפני

פורים ישנו מועד חשוב לזי

ק

כרון, י"א באדר, יום תל חי.

ב-1 במרץ 0291 (י"א באדר

תר"פ) הגיעה אל חצר תל

חי קבוצה גדולה של ערבים

בדואים חמושים, בראשם

עמד כאמל אפנדי. הם הורשו

להיכנס מכיוון שדרשו לב

ק

דוק אם אין כוחות צרפתיים

בחצר. בחיפושיהם הגיעו

הערבים אל “העלייה" (הב

ק

הגבורה שהפכה לסמל

שלג בהר אדיר

בשער:

גיא לוי ז"ל

: כפר ורדים, אבירים, אלקוש, בן עמי, גיתה, געתון, הר חלוץ, זיו הגליל, חוסן, חרשים,

מופץ ביישובים קהילתיים בגליל המערבי

יחיעם, כברי, כליל, לבון, לפידות, מעונה, מעלות, מצובה, מצפה הילה, מתת, עין יעקב, פלך, פקיעין חדשה, צוריאל, תובל, תפן

ניין המרכזי בחצר) ושם עלו

לקומה השנייה. הם הפתיעו

את היושבים בחדר בכך שירו

עליהם.

טרומפלדור נתן הוראה לה

ק

שיב באש ומיד התחיל קרב

יריות. התוקפים המשיכו וירו

על האנשים שבקומת הקרקע

והחוצה לעבר החצר. להת

ק

קפה הצטרפו גם המוני ער

ק

בים שהיו מחוץ לחצר. יוסף

טרומפלדור ויעקב טוקר רצו

לאורך החצר כדי לסגור את

השער ונפצעו קשות. בקרבות

הירי נפלו גם שרה צ'יזיק,

דבורה דרכלר, בנימין מונטר

וזאב שרף.

בשל האבידות והסיכוי

הקלוש למפנה בקרב, החלי

ק

טו מגיני החצר לנטוש אותה

בעת הפוגה בקרב. הם עברו

לכפר גלעדי, ובדרך לשם מת

יוסף טרומפלדור מפצעיו.

הרופא שטיפל בו, ד"ר גרי,

ואחרים העידו כי אמר: “אין

דבר, טוב למות בעד ארצנו".

באותו לילה נטשו אנשי תל

חי וכפר גלעדי את המקום

והדרימו אל היישוב איילת

השחר, שהיה בשטח שבשלי

ק

טת המנדט הבריטי. בעקבו

ק

תיהם נטשו גם תושבי מטולה

את היישוב. הכוחות הצרפ

ק

תיים לחמו בצורה נחרצת נגד

הפורעים הערבים בגליל הע

ק

ליון, עד להשגת שקט בחודש

יולי 0291. באוקטובר חזרו

המתיישבים היהודיים אל

שלושת היישובים שננטשו

ויישבו אותם מחדש. בסוף

השנה נמסר האזור לשליטה

בריטית, ונוצרה “אצבע הג

ק

ליל".

עמידת הגבורה של המגינים

הייתה לסמל, ובקרב היישוב

רווחה האמונה כי בזכותם

נכללה ה"אצבע" בתחום של

ק

טון המנדט הבריטי ואחר כך

בתחום מדינת ישראל. בפועל

השפעת פרשת תל חי הייתה

עניין בעל משמעות פחותה

ממה שסברו במשא ומתן בין

הבריטים לצרפתים עד לקבי

ק

עת גבולות המנדט ב-4291.

היישוב תל חי אוחד ב-6291

עם כפר גלעדי, ואנשיו עברו

לשם. נופלי תל חי נקברו

בבית הקברות הנמצא בין תל

חי לכפר גלעדי. מעל קברם

הוצב פסל “האריה השואג" של

‏ל אברהם מלניקוב. לאחר

ּ

ָ

‏ס

ּ

ַ

הפ

קום המדינה פעל איש כפר

גלעדי נחום הורביץ בשיקום

ושיחזור חצר תל חי הנטו

ק

שה. כיום משמשת החצר אתר

הנצחה ומוזיאון, בו מוצגים

אורח החיים של אנשי ראשית

ההתיישבות, תיאור קרב תל חי

ומסמכים שונים. אסיים בשירו

של אברהם ברוידס, עלי גבעה,

בתקווה לשלום ולשלווה

ובברכת אדר שמח.

קריאה נעימה

עלי גבעה

אברהם ברוידס

יל

ִ

ל

ָּ

ג

ַּ

ם ב

ָׁ

ה ש

ָ

ע

ְ

ב

ִּ

י ג

ֵ

על

יל.

ִ

ל

ָ

יו ח

ִ

פ

ְ

ב

ּ

ר ו

ֵ

מ

ֹ

ו

ׁ

ב ש

ֵׁ

ש

ֹ

יו

ה

ֶ

ע

ֹ

ת רו

ַ

יר

ִ

ׁ

ל ש

ֵּ

ל

ַ

ח

ְ

א מ

ּ

הו

ה.

ֶ

ע

ֹ

ו

ּ

ח ת

ָ

י

ְ

ס

ִ

י, ל

ִ

ד

ְ

ג

ִ

ה, ל

ֶׂ

ש

ְ

ל

ר,

ַּ

פ

ְ

ר

ַּ

ף פ

ֵ

ד

ֹ

ב רו

ָ

ב

ֹ

ו

ׁ

ל ש

ָ

כ

ְ

ל

ר.

ָ

פ

ְ

כ

ּ

יר ו

ִ

ע

ֵ

א מ

ָּ

ב

ְ

ך

ֶ

ל

ֵ

ה

ְ

ל

ם!

ֹ

לו

ָׁ

א: ש

ֵ

ר

ֹ

ל, קו

ֵּ

ל

ַ

ח

ְ

א מ

ּ

הו

ם!

ֹ

לו

ֲ

ה

ּ

ו

ׁ

ש

ְּ

י, ג

ַ

ל

ֵ

י, א

ַ

ל

ֵ

א

יל,

ִ

ל

ָ

י ח

ִ

פ

ְּ

ת ב

ֹ

ינו

ִּ

ג

ְ

נ

ַ

מ

ׁ

ש

ֵ

י

יל.

ִ

ל

ָּ

ג

ַּ

ה ב

ֹ ּ

ת פ

ֹ

דו

ָּ

ג

ַ

א

ׁ

ש

ֵ

י

יק

ִּ

ת

ַ

ר ע

ֹ

ו

ּ

ב

ִּ

ה ג

ָ

י

ָ

ה ה

ֹ

י

ָ

ה

יק.

ִ

ת

ֱ

ע

ֶ

ים ה

ִ

ע

ָ

ל

ְ

ע, ס

ַ

ק

ָּ

ים ב

ִ

ר

ּ

צו

ת

ֹ

רו

ָ

ע

ְ

מ

ְ

ך

ֹ

ו

ּ

ן ת

ָּ

ב

ְ

ר

ֻ

יב ח

ִ

ת

ְ

נ

ִּ

ב

ת.

ֹ

רו

ֹ

יק או

ִ

ל

ְ

ד

ִ

, ה

ֹ

לו

ֹ

ם קו

ַ

ע

ָ

ר

ב

ָ

ר

ְּ

ק

ַ

א ל

ָ

צ

ָ

ים י

ִּ

י

ַ

יר ח

ִ

ׁ

ש

ְּ

ב

ב.

ַ

ר

ָ

ל ו

ֹ

דו

ָּ

ף ג

ּ

סו

ְ

פ

ַ

ס

ֲ

ל א

ּ

מו

ר

ָ

מ

ְ

ׁ

ש

ִּ

מ

ַ

ל ה

ַ

ת ע

ּ

מו

ָ

ב ל

ֹ

‘טו

ר.

ַ

מ

ָ

ה א

ֹ ּ

!' כ

ּ

נו

ֵ

צ

ְ

ר

ַ

ד א

ַ

ע

ְּ

ב

ה,

ָ

יד

ִ

ר ח

ֹ

ו

ּ

ב

ִּ

ה ג

ָ

י

ָ

ה ה

ֹ

י

ָ

ה

ה.

ָ

יד

ִ

ח

ְ

י

ַ

ע

ֹ

רו

ְ

ז

ֹ

לו

יוסף טרומפלדור