

10
גיליון 452 ספטמבר 5102 ראש השנה תשע”ו
|
|
ניר שילה
פתח דבר
הוצאה לאור:
אשכול מדיה בע"מ,
יערה 13 כפר ורדים 0074152
4747799-40, פקס 8381698-050
www.eshkol.co|
pnay@pnay.co.ilעורך ומנהל
אייל כץ
מייסד ועורך אחראי
ניר שילה
ארבל הלוי
עיצוב:
דפוס ידיעות תקשורת
הדפסה:
www.alakfar.co.ilהגיליון הבא של א-לה כפר יופץ ביום חמישי 01.51. חומרים למערכת ניתן להעביר עד יום חמישי 01.8
סוף חודש אלול, הקיץ מפנה מקומו
לסתיו, שעות האור מתמעטות ושעות
החשיכה מתרבות. ימים חמים, הקר
ד
קע יבשה, מייחלת ליורה שיגאל אותה
מהיובש. שנה חלפה ושנה חדשה בפתח,
תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכו
ד
תיה.
חודש תשרי בפתח ועמו מועדי תשרי,
ימים של קדושה. אחד הפיוטים הנודעים
בראש השנה הוא "נתנה תוקף", הנאמר
בתפילת "מוסף", בעמידה נוכח ארון
קודש פתוח. האגדה מייחסת את חיבורו
לרבי אמנון, אחד מקדושי מגנצה, שחי
בימי מסעי הצלב. שורות הפתיחה של
הפיוט הן: "ונתנה תוקף קדושת היום,
כי הוא נורא ואיום, ובו תינשא מלכותך,
וייכון בחסד כיסאך, ותשב עליו באמת".
אמנון ממגנצא היה מגדולי הדור וע
ד
שיריו, ומקורב למלכות ולהגמון. זה
ביקשו להמיר את דתו ולעבור לנצרות.
ביקש רבי אמנון מן ההגמון "להיוועץ"
עם עצמו משך שלושה ימים, והובא לב
ד
סוף בעל כורחו לפניו. אז ביקש רבי אמ
ד
נון מן ההגמון לקצוץ את לשונו, יען כי
העזה בכלל להעלות את הרהורי המרת
הדת. ההגמון סירב לבקשת רבי אמנון,
שכן, לדבריו, הלשון "היטב דיברה".
אולם במקומה ציווה לקצוץ את רגליו
ופרקי אצבעותיו, וכך, מתייסר ודווה,
שלחו לביתו.
כשהגיע ראש השנה, ביקש רבי אמנון
ממקורביו לשאתו לבית הכנסת, כשלצ
ד
דו פרקי אצבעותיו, שהומלחו כדי שלא
ידממו. הוא הושכב ליד שליח הציבור,
וכשהגיע זה ל"קדושה", ביקש ממנו
רבי אמנון להמתין עד שיקדש את שם
ה'. אחר כך הוסיף בקול "ובכן לך תעלה
קדושה", ומיד "ונתנה תוקף קדושת
היום" ו"אמת כי אתה דין ומוכיח". וב
ד
רוח זו של צידוק הדין סיים: "וחותם יד
כל אדם בו ותפקיד נפש כל חי", והחזיר
האגדה על רבי אמנון
והפיוט נתנה תוקף
: כפר ורדים, אבירים, אלקוש, בן עמי, גיתה, געתון, הר חלוץ, זיו הגליל, חוסן, חרשים,
מופץ ביישובים קהילתיים בגליל המערבי
יחיעם, כברי, כליל, לבון, לפידות, מעונה, מעלות, מצובה, מצפה הילה, מתת, עין יעקב, פלך, פקיעין חדשה, צוריאל, תובל, תפן
נשמתו לבוראו. לימים נפוץ פיוט זה בכל
תפוצות הגולה והוכנס למחזור התפילות.
המעמד המתואר ב"נתנה תוקף" של
כתיבת גזר הדין וחתימתו, הוא מרשים:
"ובשופר גדול יתקע וקול דממה קלה
ישמע, ומלאכים ייחפזון וחיל ורעדה
יאחזון, ויאמרו: הנה יום הדין לפקוד
על צבא מרום בדין...". תחילת השנה
היהודית נפתח בחשבון נפש עצמי, מעין
סיכום המעשים של השנה שחלפה, ובק
ד
שת סליחה ומחילה על שעשינו לא טוב
וחטאנו. כך נפתחת לפנינו שנה חדשה,
דף חלק, הזדמנות חדשה וטהורה לעשות
טוב, לתרום, ליזום ולהצליח.
אסיים בשירה של פניה ברגשטיין "שנה
חדשה" ובברכת שנה טובה, שנת בריאות,
אושר, שלום וביטחון.
קריאה נעימה
יהודים מתפללים בבית הכנסת
ביום הכיפורים (8781), ציור של
מאוריצי גוטליב
שנה חדשה
פניה ברגשטיין
הבוקר השמש יפה שיבעתיים,
וכל הלבבות רחבים ופתוחים -
שנה חדשה בפיתחי שערינו,
מפועמת תקווה, מעוטרת פרחים.
מה דרך בחרת לך, שנה מחודשת?
מנין תבואי אלינו ואיך?
הנני ואצא לקראתך קל רגליים,
הנני הראשון לפוגשך בבואך.
אם ברגל עושה את הדרך אלינו -
צפה אצפה במישעול ובשביל,
ואם על כנף קלת רחף תגיעי -
לגבהי מרומים לעלות אעפיל.
והיה אם בים את אלינו חותרת -
אנהר לקראתך עם זרמו של הגל,
וכל שליבי לו ניכסף וכמה,
ממך הראשון אבקש ואשאל.
העלי אור חדווה בעצבות חלוננו,
הצהילי לב אבא בנועם בשורה,
שמחה לא צפויה העניקי לאמא,
והחזירי אל פי אחותי את שירה.
וצווי לשדות כי עמל לא יכזיבו,
ופירשי כנף שלום על אדם ועל חי,
ובתים בהירים עד האופק הציבי,
ומלאי כותליהם צהלת קול אחי.
ואותי תעשי לנושא כלייך,
להיות סבלך ולשאת המיטען,
ומשפע טובך לפזר מלוא חופניים
לימין ולשמאל, לגדול וקטן.
: שאדי אבו פארס, צילום אייל כץ.
בשער
אגם וקרן שנער, צילום ליטל מאירי. שחר אייל, צילום אישי