Table of Contents Table of Contents
Next Page  10 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 10 / 64 Previous Page
Page Background

10

2015

דצמבר

257

גיליון

|

|

ניר שילה

פתח דבר

הוצאה לאור:

אשכול מדיה בע"מ,

2514700

כפר ורדים

31

יערה

050-8961838

, פקס

04-9977474

www.eshkol.co

|

pnay@pnay.co.il

עורך ומנהל

אייל כץ

מייסד ועורך אחראי

ניר שילה

ארבל הלוי

עיצוב:

דפוס ידיעות תקשורת

הדפסה:

www.alakfar.co.il

14.1

. חומרים למערכת ניתן להעביר עד יום חמישי

21.1.16

הגיליון הבא של א-לה כפר יופץ ביום חמישי

אמצע דצמבר, תחילתו של חודש טבת.

החורף השנה מוזר משהו. הוא התחיל

"לפני הזמן" בממטרים רבים (לא באזור

י

נו) וכעת כאילו מבושש לבוא הן מבחינת

הטמפרטורות והן מבחינת המשקעים.

נמשיך להתפלל לגשמים בעתם.

אמנם חג החנוכה עבר, ובכל זאת בח

י

רתי להתמקד בשיר שנכתב לכבודו. "אנו

נושאים לפידים" הוא שיר חנוכה ציוני

אשר נכתב בשנות השלושים המוקדמות

על ידי אהרן זאב והולחן בידי מרד

י

כי זעירא. השיר מושר בטקסים ציוניים

רשמיים שונים. לשיר גרסה נוספת שונה

מעט מהמילים המקובלות.

מילות השיר נכתבו כאמור על ידי

אהרן זאב, מחנך באחד מבתי החינוך של

זרם העובדים ולימים קצין חינוך ראשי

בצה"ל, למצעד חנוכה שהונהג שם.

ברבות הימים זכה הזמר להצלחה והפך

לשיר חנוכה כללי ומקובל. השיר מושר

מדי שנה בעת הדלקת המשואות ביום

העצמאות בהר הרצל. לעתים המנגינה

מנוגנת במצעדים צבאיים בישראל בנוסף

למארש צה"ל.

השיר בכללו מתאר עבודה קשה

ומאומצת עד ההגעה למטרה ("בסלע

האמונה ורוח האדם

: כפר ורדים, אבירים, אלקוש, בן עמי, גיתה, געתון, הר חלוץ, זיו הגליל, חוסן, חרשים,

מופץ ביישובים קהילתיים בגליל המערבי

יחיעם, כברי, כליל, לבון, לפידות, מעונה, מעלות, מצובה, מצפה הילה, מתת, עין יעקב, פלך, פקיעין חדשה, צוריאל, תובל, תפן

חצבנו עד דם ויהי אור"). יש הרואים

במילות השיר תכנים אנטי-אמוניים שו

י

נים. המילים "נס לא קרה לנו, פך שמן

לא מצאנו" חוזרות על עצמן לאורך

השיר מספר פעמים, כדי להדגיש את

אי התערבות האל בנעשה, ואת האמונה

ברוח האדם. בסיום השיר מופיעות המי

י

לים "בסלע חצבנו עד דם, ויהי אור", כדי

לקרוא תיגר על סיפור הבריאה התנכ"י,

בו נוצר האור על ידי דבר האלוהים

כשאמר "יהי אור". בבית האמצעי מו

י

פיע הקטע "לעמק הלכנו ההרה עלינו,

מעיינות האורות הגנוזים גילינו", כא

י

מירת נגד לצו האלוהי, המופיע בהקשר

איסור העלייה להר סיני "הישמרו לכם

עלות בהר ונגוע בקצהו" (יתרו יט,יב).

עבורי בחג החנוכה ובכלל יש מן

האמונה, החלום והנס, ויש גם הרבה מאד

מרוח האדם, עבודה קשה, הנהגה אמיצה

וגבורה אנושית. אין ולא צריכה להיות

סתירה בין השניים. להיפך!

אסיים בשירו של שאול טשרניחובסקי

"אני מאמין" המבטא לדעתי את האיזון

הנכון בין אמונה, רוח האדם ומעשיו.

קריאה נעימה

: דוד רם, צילום אייל כץ

בשער

טקס הדלקת המשואות. תמיד שרים "אנו נושאים לפידים"

שחקי שחקי על החלומות,

זו אני החולם שח.

שחקי כי באדם אאמין,

כי עודני מאמין בך.

כי עוד נפשי דרור שואפת,

לא מכרתיה לעגל פז,

כי עוד אאמין באדם,

גם ברוחו, רוח עז.

רוחו ישליך כבלי-הבל,

ירוממנו במתי-על:

לא ברעב ימות עובד,

דרור לנפש, פת-לדל.

שחקי כי גם ברעות אאמין,

אאמין, כי עוד אמצא לב,

לב תקוותי גם תקוותיו,

יחוש אושר, יבין כאב.

אאמינה גם בעתיד,

אף אם ירחק זה היום,

אך בוא יבוא - ישאו שלום,

אז וברכה לאום מלאום.

ישוב יפרח אז גם עמי,

ובארץ יקום דור,

ברזל-כבליו יוסר מנו,

עין-בעין יראה אור.

יחיה, יאהב, יפעל, יעש,

דור בארץ אמנם חי,

לא בעתיד, בשמים -

חיי רוח לו אין די.

אז שיר חדש ישיר משורר,

ליפי ונשגב לבו ער

לו, לצעיר, מעל קברי

פרחים ילקטו לזר.

/ שאול טשרניחובסקי

אני מאמין