א-לה כפר | עיתון כפר ורדים והסביבה | גיליון מספר 235 - מאי 2014 - page 6

6
גיליון 532 מאי 4102
|
|
ניר שילה
פתח דבר
: כפר ורדים, א.ת. תפן, חוסן, פקיעין חדשה, צוריאל, אלקוש, אבירים, מתת, לפידות, פלך, תובל,
מופץ ביישובים קהילתיים בגליל המערבי
הר חלוץ, לבון, גיתה, מעונה, עין יעקב, געתון, יחיעם, הילה, זיו הגליל, חרשים, כליל, כברי, מצובה, שלומית, שלומי, בצת, מעלות, בן עמי, לימן.
הוצאה לאור:
אשכול מדיה בע"מ, שניר 001
ת"ד 6301 כפר ורדים 0074152
4747799-40, פקס 8381698-050
|
עורך ומנהל
אייל כץ
מייסד ועורך אחראי
ניר שילה
ארבל הלוי
עיצוב:
דפוס ידיעות תקשורת
הדפסה:
הגיליון הבא של א-לה כפר יופץ ביום חמישי 6.21. חומרים למערכת ניתן להעביר עד יום חמישי 6.5
האביב, ימי ספירת העומר,
הימים שבין הפסח לשבועות,
ימים מיוחדים ובעלי משמ
י
עות גדולה. רבי
אהרון הלוי מברצלונה, שלו
מיוחס חיבור "ספר החי
י
נוך", מביא הנמקה רעיונית
לספירת העומר: חג הפסח
מסמל את החירות המדי
י
נית של עם ישראל. חירות
זו הייתה רק אמצעי למטרה
אחרת, עליונה, אליה הגיע
העם שבעה שבועות לאחר
שיצא ממצרים, בקבלו את
התורה במעמד הר סיני: החי
י
רות הרוחנית. למטרה זו שאף
ובהתגשמותה בחג השבועות
היה משום ציון דרך כביר
להתהוות ישראל כעם.
לפני קבלת התורה בחג
השבועות צריכים מקבליה
להכשיר עצמם מבחינת "ני
י
קיון" יחסיהם עם הזולת, שי
י
נוי אורח חייהם ומידותיהם.
יום מיוחד במינו בתוך ספירת
העומר הוא ל"ג בעומר. על
פי המסורת ביום זה פסקה
המגיפה שהפילה חללים
רבים מבין תלמידי רבי עקי
י
חיבור מופלא בין עבר רחוק לקרוב
אויר הרים צלול כיין 
וריח אורנים 
נישא ברוח הערביים 
עם קול פעמונים.
ובתרדמת אילן ואבן 
שבויה בחלומה 
העיר אשר בדד יושבת 
ובליבה חומה 
ירושלים של זהב 
ושל נחושת ושל אור 
הלא לכל שירייך 
אני כינור 
ירושלים של זהב 
ושל נחושת ושל אור 
הלא לכל שירייך 
אני כינור 
איכה יבשו בורות המים 
כיכר השוק ריקה 
ואין פוקד את הר הבית 
בעיר העתיקה.
ובמערות אשר בסלע 
מייללות רוחות 
ואין יורד אל ים המלח 
בדרך יריחו.
ירושלים של זהב...
אך בבואי היום לשיר לך 
ולך לקשור כתרים 
קטונתי מצעיר בנייך 
ומאחרון המשוררים.
כי שמך צורב את השפתיים 
כנשיקת שרף 
אם אשכחך ירושלים 
אשר כולה זהב
ירושלים של זהב...
חזרנו אל בורות המים 
לשוק ולכיכר 
שופר קורא בהר הבית 
בעיר העתיקה.
ובמערות אשר בסלע 
אלפי שמשות זורחות 
נשוב נרד אל ים המלח 
בדרך יריחו.
ירושלים של זהב...
/ נעמי שמר
ירושלים של זהב
בא, בעת המרד ברומאים. על
פי מסכת יבמות, נגזר דינם
של תלמידי רבי עקיבא מפני
"שלא נהגו כבוד איש בר
י
עהו". כה החשיבה היהדות
את כבוד האב, האם וכבוד
החבר, עד שקבעה כי "דרך
ארץ קדמה לתורה". היות
ותלמידי רבי עקיבא הסתפקו
רק בתורה ושכחו, כנראה, את
דרך הארץ – נענשו. מותם,
דווקא בימים שבין פסח לש
י
בועות, מלמד אותנו שימים
אלה אמורים להיות ימי הכנה
נפשית למתן תורה ותיקון
מערכת היחסים עם סביבתנו:
"אם אין דרך ארץ אין תורה",
נאמר בפרקי אבות.
בעת החדשה, מאז תקו
י
מת עם ישראל בציון, נוספו
לתווך שבין פסח לשבועות
שלושה תאריכים משמעו
י
תיים וחשובים: ד' באייר –
יום הזיכרון הכללי לחללי
מערכות ישראל; ה' באייר –
יום הכרזת הקמתה של המ
י
דינה, יום העצמאות; ו-כ"ח
באייר – יום שחרור ירוש
י
לים, שחרור העיר העתיקה,
מדורת ל"ג בעומר בכפר מלפני מספר שנים.
צילום: אייל כץ
הר הבית והכותל המערבי
במלחמת ששת הימים – יום
ירושלים. אני מוצא סמליות
רבה במקבץ המועדים המו
י
פלא והמיוחד הזה. מועדים
מן העבר הרחוק מתערבבים
עם מועדים מהעבר הק
י
רוב וההווה, שמחה ואושר
מהולים בעצב וכאב, פיזיות
ברוחניות, והכל יחד יוצר את
המופלאות של תולדות עמנו
ותקומתו המחודשת במדינת
ישראל.
אסיים בשירה של נעמי
שמר "ירושלים של זהב",
המחבר גם הוא לטעמי בין
הימים ההם לזמן הזה, ובין
העולם הגשמי לזה הרוחני.
קריאה נעימה
בשער: שרונה מאייר-שלו
גן משחקים, צילום ליטל מאירי
1...,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 2,3,4,5,48