Table of Contents Table of Contents
Next Page  10 / 48 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 10 / 48 Previous Page
Page Background

10

2016

פברואר

259

גיליון

|

|

ניר שילה

פתח דבר

הוצאה לאור:

אשכול מדיה בע“מ,

2514700

כפר ורדים

31

יערה

050-8961838

, פקס

04-9977474

www.eshkol.co

|

pnay@pnay.co.il

עורך ומנהל

אייל כץ

מייסד ועורך אחראי

ניר שילה

ארבל הלוי

עיצוב:

דפוס ידיעות תקשורת

הדפסה:

www.alakfar.co.il

.3.3

. חומרים למערכת ניתן להעביר עד יום חמישי

10.3.2016

הגיליון הבא של א-לה כפר יופץ ביום חמישי

לחגוג עם הירח

: כפר ורדים, אבירים, אלקוש, בן עמי, גיתה, געתון, הר חלוץ, זיו הגליל, חוסן, חרשים,

מופץ ביישובים קהילתיים בגליל המערבי

יחיעם, כברי, כליל, לבון, לפידות, מעונה, מעלות, מצובה, מצפה הילה, מתת, עין יעקב, פלך, פקיעין חדשה, צוריאל, תובל, תפן

: משתתפי פרויקט “קו הזינוק” מכפר ורדים

בשער

: אייל כץ

צילום

אמצע פברואר, תחילתו של

חודש אדר, שיאו של החורף.

עד כה כמות הגשמים באזו

ל

רנו נמוכה מהממוצע, וכולנו

תקווה ותפילה לשנה ברוכה

בגשמים. שנת תשע“ו היא

שנה מעוברת, אפתח בסיפור

קצר על מנת לנסות ולהסביר

לשם לנו שנה מעוברת.

“מסופר על הרב אבודרהם

הראשון שראש הכנסייה

החליט לאסור אותו בבית

הסוהר, ולא ידע הרב על שום

מה. וכשנפגש עמו ראש הכ

ל

נסייה אמר לו שלא ישחרר

אותו עד שיסביר לו כיצד

הצליחו חכמי ישראל לשלב

את חישוב השנה על פי החמה

שיש בה שס“ה ימים, עם חי

ל

שוב הלבנה שיש בה שנ“ה

ימים, ואף על פי כן לעולם

ניסן יהיה חודש האביב ות

ל

שרי תקופת גשמים, ואילו

אצלנו תקופת השנה משתנה

מאוד מאוד משנה לשנה.

הסביר לו הרב אבודרהם,

11

כי בכל שנה יש דיחוי של

יום בערך מתקופת השנה, כך

שפעם בשלוש שנים צריכים

לעבר את השנה כדי להשלים

את שלושים הימים החסרים

שהצטברו, ועושים אדר א'

ואדר ב', וכך לעולם חודש

ניסן יחול בתקופת האביב.

אמר לו ראש הכנסייה, לא

אניח לך עד שתלמדני חוכ

ל

מה זו על בוריה, ולימד אותו

את כל החישובים, והוא הטעה

אותו בעשר דקות, ואותן עשר

דקות התרחבו עם השנים ליום

וחצי, עד כדי כך שחשבו לתקן

שפעם בכמה שנים יהיה יום

אחד ללא תאריך כלל, ולא

עלה הדבר בידם“.

על מנת לתאם את לוח

השנה העברי הקשור לירח

עם הלוח הכללי הקשור

לשמש, מעברים את השנה

שבע פעמים בכל מחזור

שנה. בשנה מעוברת

19

של

כגון השנה – שנת תשע“ד

– מוסיפים את אדר ב'. אכן,

השיטה הזו מבוססת על

הלוח הבבלי שהיהודים למדו

בתקופת גלות בבל. אולם

יש הבדל אחד חשוב: בלוח

הבבלי היה אפשר לעבר את

השנה על ידי הכפלת חודש

אדר או חודש אלול, ואילו

בלוח העברי מעברים את

חודש אדר בלבד. הרב פנחס

בדוש מסביר שהצורך מתחיל

מההבדלים בין שנת החמה

לשנת הלבנה: “שנת החמה

ל

ימים, ושנת ה

365

אורכת

מחזורי ירח,

12

בנה, שהיא

ימים. התורה

354

אורכת

מצמידה את החגים לא רק

לתאריך ולשנת הלבנה, אלא

גם לעונות השנה, כך שסו

ל

כות נחגג בדיוק בסתיו, פסח

באביב וכן הלאה. הפער של

יום בין שנת החמה לשנת

11

שנה

19

הלבנה יוצר במשך

פערים של שבעה חודשים.

שנים

7

שנה יש

19

לכן בכל

מעוברות, שמצמידות את

שנת החמה לשנת הלבנה“.

החורף בסין. כמו בחג האביב

היהודי, גם הסינים מבלים את

הימים שלפני החג בניקיונות

קדחתניים והכנות מפרכות.

בנוסף, בטרם החג, רחובות

סין ושווקיה מתמלאים כר

ל

זות אדומות המברכות במזל

והצלחה ופנסים אדומים

לרוב. למעשה, שוב בדומה

לחגים היהודים, החג מת

ל

חיל ערב לפני היום הראשון

של השנה, בערב ראש השנה

הסינית, בו כל משפחה מצפון

עד דרום סין מתכנסת לארו

ל

חה החגיגית ביותר בשנה.

במשך כל החג מתקיימים

הרבה מופעים ופעילויות כמו

מופעי זיקוקי די-נור, תהלו

ל

כות ססגוניות וירידים במק

ל

דשים. החג נמשך עד פסטי

ל

15

בל הפנסים הנחגג בדיוק

ימים אחרי ראש השנה ונועל

את החגיגות.

אסיים בברכות לסינים

ובהרבה שמחה שלנו, שהרי

משנכנס אדר מרבין בשמחה,

ובשיר אל ארצי של המשו

ל

ררת רחל.

קריאה נעימה!

אגב, לשם השוואה, האס

ל

לאם מבוסס גם הוא על שנת

הלבנה, אבל אין בו התאמה

לשנת החמה. לכן הרמדאן

“מטייל“, ונופל לעתים בחו

ל

רף ולעתים בקיץ.

ממש בימים אלו חוגגים

למעלה ממיליארד וחצי סי

ל

נים ברחבי העולם את השנה

החדשה שלהם – שנת הקוף.

חג האביב הידוע גם כראש

השנה הסיני או ראש השנה

הירחית, הוא החג הסיני הח

ל

שוב ביותר. הוא נחגג כבר

שנה ומתרחש

4,000-

מעל ל

ביום הראשון של החודש

הראשון בלוח השנה הירחי

– התאריך המסמל את סוף

חגיגות ראש השנה הסיני בצ'יינה טאון של לונדון

צילום: אוליבר ספלט

לא שרתי לך ארצי,

ולא פארתי שמך

בעלילות גבורה

בשלל קרבות.

רק עץ ידי נטעו

חופי ירדן שוקטים,

רק שביל כבשו רגלי

על פני שדות.

/ רחל

אלארצי

אכן דלה מאוד,

ידעתי זאת, האם,

אכן דלה מאוד

מנחת בתך

רק קול תרועת הגיל

ביום יגה האור,

רק בכי במסתרים

עלי ענייך.