Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  34 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 34 / 64 Previous Page
Page Background

34

גיליון 742 אפריל 5102, פסח תשע"ה

|

|

הפינה הירוקה

ד"ר יעל קדר

בשנת 7461 הוחרם ונודה

הפילוסוף היהודי-הולנדי

ברוך שפינוזה (77-3261) על

ידי הקהילה היהודית באמס

ר

טרדם בשל “השקפותיו ומע

ר

שיו הרעים" ו"כפירותיו הנו

ר

ראות". עבודותיו נפסלו לפ

ר

רסום לא רק על ידי היהודים,

אלא גם על ידי הקתולים

י

והפרוטסטנטים ו 73 צווי ג

-

נוי הוצאו נגדו. שפינוזה אמנם

קרא תיגר על סמכות הרבנים

לפרש את כתבי הקודש וטען

כי אין צורך לקיים מצוות, אך

למעשה לא היה אתאיסט.

לדעתו של שפינוזה, האל

הוא בלתי מוגבל ואינסופי.

לכן לא ייתכן שיתקיים משהו

מחוצה לו. מכאן שמעשה

הבריאה למעשה סותר את

אינסופיותו של האל, שהרי

כאשר אלוהים בורא את

העולם מחוצה לו, הוא יוצר

משהו המגביל אותו. מכאן,

שכל מה שקיים הוא חלק מן

האל. תפיסה כזו, על פיה האל

זהה לעולם, נקראת פנתאיזם

אלוהות).

=

הכל, תאיזם

=

(פן

מכאן שגם האדם, אך גם

הטבע, האבנים, החיידקים

והתיקנים, הם למעשה חלק

מן האלוהות.

שפינוזה התנגד להבחנה

בין עולמו של האדם לטבע:

שניהם מהווים חלק מן

האלוהות באותה מידה. אך

אין בכך לדעתו של שפינו

ר

זה, כדי להוריד את האדם

ממעמדו הרם. להפך: יש

בכך כדי לרומם את הטבע.

אלוהים אינו נמצא מעבר

לטבע, אלא הוא זהה עמו,

ומצוות האל אינן כתובות

בתורה, אלא בחוקי הטבע

ובתבונה. העולם בו אנו חיים

הוא עצמו המקור הבלעדי

לכל ערך וכל כלל מוסרי ואין

שום דבר מעבר לו. אך זהו

עולם אלוהי.

שפינוזה אמנם דחה את

תפיסת האלוהות ההיסטורית,

אך יש הרואים בזיהוי שלו

את אלוהים עם הטבע כדת.

כך למשל, המשורר הגרמני

הרומנטי נובאליס (-2771

1081) אמר עליו: “שפינוזה

הוא שיכור אלוהים, תורתו

רוויה אלוהות". כולנו חשים

רגשות דתיים של התפעלות

ויראה כאשר אנו צופים בנפ

ר

לאות הטבע, מתבוננים בשמי

הלילה זרועי הכוכבים, מרי

ר

חים את ניחוח פרחי האביב או

מבחינים בצבעיה המרהיבים

של קשת בענן. לטענתם של

כמה פנתאיסטים מודרנים,

הרגשות הללו עתיקים יותר

ובסיסיים יותר מכל דת מסו

ר

רתית או מובנית.

ארנה נס (9002-2191),

מייסדה של תנועת “אקולו

ר

גיה עמוקה" הציע לתנועה

האקולוגית, המתרכזת בשי

ר

מור הטבע מפני ניצולו בידי

האדם, לאמץ את התיאוריה

של שפינוזה בתור המצע

שלה. הוא הבין את שפינוזה

כמי שממליץ לנקוט כלפי

עולם הטבע אותן עמדות

ורגשות שהדתות מטפחות

כלפי אלוהים.

הלוואי שגם אנחנו נוכל

לאמץ לפחות מעט מאותה

התפעלות ויראת הכבוד

כלפי הטבע, ונדע להנחיל

אותה לילדינו, כדי להגן על

הטבע ומשאביו למען הדורות

הבאים.

על פנתאיזם, שפינוזה

ונפלאות הטבע

ברוך שפינוזה

הכותבת היא מרצה לפילוסופיה במכללה האקדמית תל-חי

ובמרכז מדע ודעת למחוננים בכרמיאל, תושבת כפר ורדים

: טוביה ארז, תנועת כפר ורדים ירוק,

הפקה

tuviaerez@bezeqint.net

תנוחי, מאמי, תנוחי, אנחנו כבר נעבוד בשבילך

ובסוף זה גם לא יעלה לך

מבצע מיוחד!

חינם

אנחנו נבנה לך אתר אינטרנט

ברכישת 42 חודשי תחזוקה ב-08 שקלים לחודש

,

1800-800-401

לפרטים: שיחת חינם

www.eshkoll.com

ובאתר