Table of Contents Table of Contents
Next Page  22 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 22 / 64 Previous Page
Page Background

22

, ראש השנה תשע"ז

2016

ספטמבר

268

גיליון

|

|

דאדא לא מת!

תרבות

חדשות

גלריית אמני כפר ורדים מזמינה ליריד אמנויות שיתקיים

במסגרת ימי האמנות וחג הישוב. היריד יתקיים ברחבה שליד

באוקטובר

15-

, בשבת ה

3-

ל

2

הגלריה ברחוב אשכר בין כיכר

ש

. המעוניינים להציג ביריד יכולים ל

9:00-14:00

בשעות

052- :

או להתקש

ר strody@bezeqint.net

לוח הודעה במייל

. בנוסף, הגלריה מרחיבה את שעות הפעילות שלה

3350205

וגם

10:00-13:00

ותהיה מעכשיו פתוחה בימים א-ה בשעות

, ובשישי ושבת בשעות

16:00-19:00

אחרי הצהריים בשעות

.11:00-14:00

בצילום: יריד האמנים האחרון שהתקיים בחודש אפריל.

עדי גרינפלד

ג

יתקיים ב

15.10

בשבת

לריית טל בכפר ורדים שיח

גלריה על התערוכה "מרסל

- חזרה אל

Late DADA

ינקו

הדאדא ביצירתו המאוחרת

של האמן". לקראת האירוע,

תקציר מאמר מקטלוג הת

ג

ערוכה

ברבות השנים הפך המושג

"דאדא" בעבור מרסל ינקו

לאיקון המסמל את העבר

המהפכני המפואר של תחי

פ

לת דרכו האמנותית. למרות

הישגיו הרבים במהלך הש

פ

נים, הוא ראה בתקופה זו

את שיא יצירתו ואת פריצת

הדרך שלו, וכתקופה שהכי

פ

לה את רעיונות הבסיס שבהם

האמין ולאורם יצר.

בתחילתה הייתה דאדא

תנועה שתקפה את האמנות

המסורתית המוכרת והמוב

פ

נת. התנועות הרבות שצמ

פ

חו בהמשך, חלקן בהשפעת

רעיונותיה והמשכם, ובמיוחד

תנועות המופשט שצמחו

בארצות הברית, הפופ ארט,

האמנות הסביבתית, האמ

פ

נות הקונספטואלית, המיצב

והמיצג ועוד – כל אלו הפכו

ו

למק

anti-art

את המושג

בל ומובן. השאלות שדאדא

הציבה וגבולות האמנות שפ

פ

רצה הורחבו במהלך השנים,

ומה שנחשב לאבסורד אז,

הפך בעצמו לחלק מהזרם

המרכזי.

ייתכן שחזרתו של ינקו אל

דאדא הייתה מסיבות נוס

פ

יריד אמנות ויותר פעילות

טלגיות: אמן מבוגר רוצה

להיזכר בתקופת נעוריו שז

פ

כתה להכרה בין לאומית,

בניסיון לחזור ולהנכיח את

ההצלחה משכבר הימים.

ואולי היה בכך מהלך של

התחדשות, לאחר תקופה של

האטה ביצירתו עקב שנים של

פעילות ארגונית מאומצת

להקמת כפר האמנים עין הוד,

כפי שטען ד"ר גמזו בפתיחת

תערוכה רטרוספקטיבית

.1972-

במוזיאון תל אביב ב

היצירות שנעשו בהשראת

דאדא בשנים המאוחרות

כוללות תבליטי גבס, ציורי

קומפוזיציה מופשטים ובהם

באותיות

DADA

המילה

לטיניות, לעתים במהופך,

שיחזור יצירות מוקדמות על

פי רישומים ותצלומים, שי

פ

חזור מסכות, עבודות קולאז',

תבליטי גבס וחלק מהפסלים.

סדרה מיוחדת היא תבליטים

המורכבים מחיתוכי מתכת

בצורות גיאומטריות, המזכי

פ

רים את הקולאז'ים ה"נקיים"

בנייר וקרטון של ז'אן ארפ.

תבליטים אלו מבוססים

על רישומים לתבליטי גבס

ת

. בתבליטי המ

1916

כת ישנה חזרה מפורשת אל

הדאדא, תוך התנסות בחומ

פ

רים חדשים. בהמשך נעשתה

גם סדרת תבליטים באלומי

פ

ניום בשילוב זהב.

היצירות המאוחרות בהש

פ

1980-

ראת דאדא מהשנים

אינן מהוות חידוש.

1960

האמנות המקומית והבין

לאומית עברו תהפוכות, ודו

פ

רות של אמנים הפנימו את

הרעיונות ויצרו בסגנונות

מגוונים, מן המופשט ובחז

פ

רה. מובן מאליו כי עקרונות

שנחשבו רדיקליים, מהפ

פ

כניים וחתרניים בתחילת

המאה העשרים, ונקלטו בת

פ

נועות שנוצרו אחרי כן, אינם

יכולים להיחשב כאוונגרד

בשנות השבעים של המאה

העשרים.

יחד עם זאת, בפרספקטיבה

של מאה שנה, לעבודות המ

פ

שוחזרות על ידי האמן מת

פ

קופת הדאדא יש ערך דידקטי

חשוב, והצגתם מאפשרת

חוויה בלתי אמצעית ולימוד

היצירות לא רק מתצלומים

בקטלוגים ובספרים.

עבודה של ינקו, מתוך התערוכה