

2017
מרץ
275
גיליון
|
| 20
בתיה גלעד
יַלְדוּת
בקהילה
שותפות
אמיתית
בין ילדים
למבוגרים
על סמינר מיוחד בשווייץ, בו נפגשים ילדים
ומבוגרים מכל העולם במטרה לחולל שינויים
בחברה. איך משלים הסמינר את האמנה לזכויות
הילד, איך הכל קשור למשנתו ולפועלו של יאנוש
קורצ'אק, ואיך זה קשור לגליל המערבי
האמנה לזכויות הילד התקבלה על
בנובמבר
20-
ידי האומות המאוחדות ב
. כל המדינות החברות באו"ם,
1989
פרט לארצות הברית, חתמו על האמנה.
המשמעות היא שכל המדינות מחויבות
לקדם את זכויות הילדים.
זוהי האמנה היחידה אשר מזכירה את
המילה "אהבה". בהקדמה לסעיפי האמנה
נאמר: "כל ילד אמור לגדול באווירה של
אושר, אהבה והבנה".
אהבה – חיבה, טיפוח, קשר קבוע ורגשי
– היא הבסיס לביטחון, והצורך הראשון
מבין חמשת הצרכים הבסיסיים שיש
להבטיח לשם התפתחות רגשית מינקות
לבגרות.
הרעיונות של קורצ'אק
יאנוש קורצ'אק – הנריק גולדשמיט,
סופר, רופא ומנהיג בתחום החינוך
והעבודה הסוציאלית, היה הראשון אשר
התיחס לנושא זכויות הילדים וזאת כבר
1924
בראשית המאה העשרים. בשנת
הוא פנה לחבר הלאומים, השוקד באותו
הזמן על הצהרת זכויות האדם (הצהרת
ז'נבה) ודורש להכיל בה את זכויות
הילדים. מכאן והלאה הנושא מתפתח עד
.1989
לאישור האמנה בשנת
קורצ'אק חלם ליצור עולם טוב יותר
ייסד את
1912
עבור הילדים. בשנת
בית היתומים היהודי בוארשה, מקום בו
פיתח יחד עם שותפתו לדרך, סטפניה
וילצ'ינסקה, גישה הומניסטית מתקדמת
על בסיס יסודות דמוקרטיים, בדגש על
התפתחות הילד וזכויותיו. הם הביעו כבוד
עמוק לילדים ואמונה חזקה ביכולתם של
הילדים. הם יצרו בבית היתומים חברה
המבוססת על עקרונות דמוקרטיים
והשתתפות פעילה. אחד מהביטויים של
רעיונות אלו הוא בית משפט חברים,
מקום בו הילדים עצמם מתמודדים עם
שבירת החוקים ובעיות משמעת.
עקרונות האמנה
עיקר ערכה של האמנה הינו בביטוי
שהיא מעניקה לשינוי בתפיסת מעמד
הילדים בחברה וזכויותיהם. ביסודה,
משקפת האמנה מעבר מתפיסה של הגנה
לתפיסה של זכויות: הילד נתפס באמנה
כסובייקט לזכויות, ולא כאובייקט. הזכויות
המוענקות לילד אינן מוענקות לו בחסד, כי
אם בזכות. בזכות היותו אדם וילד.
כנגד אותן זכויות קמה חובה להורים
ולמדינה ליישמן ולממשן. האמנה חלה
על כל 'ילד' אשר על פי הגדרתה הינו
"יציר אנוש מתחת לגיל שמונה עשרה,
בלתי אם נקבע גיל הבגרות קודם לכן על
לאמנה),
1
פי הדין החל על הילד" (סעיף
אשר נמצא בתחום השיפוט של המדינה
לאמנה). נקודת המוצא של
2
(סעיף
האמנה רואה בילד יצור אוטונומי הנושא
בזכויות ובחובות. הזכויות המעוגנות
באמנה, נתונות לכל הילדים באשר הם
ילדים ובאשר הם בני אדם, ואין הענקתן
לילדים מותנית בכך שיהיו אזרחים,
תושבים או בעלי כל סטטוס אחר. במובן
זה כל הזכויות הנתונות לילדים באמנה
יאנוש קורצ'אק וסטפניה וילצ'ינסקה
בתיה גלעד, תושבת כפר
ורדים, היא יו"ר האגודה
הבינלאומית ע"ש יאנוש
, וחברת
IKA –
קורצ'אק
המכון החינוכי הישראלי
ע"ש קורצ'אק