Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  35 / 48 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 35 / 48 Previous Page
Page Background

35

גיליון 842 אפריל 5102

|

|

מבצע מברג

עודד שאנני הוא בעל תואר

ראשון בכלכלה ומינהל עס

ר

קים מאוניברסיטת בר אילן

ותואר נוסף בניתוח מערכות

מידע ממכללת חיפה. לו

ולסימה שלושה ילדים (בן

ושתי בנות) ושלושה נכדים.

הוא מתגורר בכפר 52 שנה,

ובשנים האחרונות הוא הזכיין

של סוכנות הדואר בכפר.

שאנני נולד בשנת 0591

בתל אביב וגדל בפתח תקווה

עד גיל ארבע. משם עבר עם

הוריו לרמת אביב, וכשהיה בן

41 עברה המשפחה לבת-ים.

בתיכון פגש את סימה, לימים

אשתו, שצעירה ממנו בשנ

ר

תיים. כאשר התגייס לצבא

חזרו הוריו לגור ברמת אביב.

בסיום כיתה י"א הלך עודד

ללמוד אלקטרוניקה בבית

הספר הטכני של חיל האוויר

בחיפה. בינואר 9691 התגייס

לחיל האוויר כשהוא בן 91.

שאנני היה טכנאי אלקטרו

ר

ניקה בבסיס תל נוף, בטייסת

תחזוקה, דרג ב' ועבד על מסו

ר

קים, מטוסי מיראז', בל, סופר

פלון וסקייהוק (שהחלו להגיע

בעקבות מלחמת ההתשה).

בהמשך נקרא למבדקים

פסיכוטכניים, אך לא ידע

במה מדובר. רק בפעם הש

ר

נייה אמרו לו שזה לקורסים

נבחרים בצבא ורק כאשר

קיבל זימונים למבדקים

רפואיים, הבין שזה לקו

ר

רס טיס. לאחר שנה ורבע

בצבא התקבל עודד לקורס

טיס אותו החל במרץ 0791

בבית ספר לטיסה בחצרים.

סגן אלוף רן פקר, לימים תת

אלוף, פיקד אז על בית הספר.

שני היסעורים הראשונים

הגיעו מארצות הברית כאשר

עודד היה טכנאי בקשר וניווט,

והוא עבד גם עליהם. מאוחר

יותר טס עליהם כנווט.

עודד מספר שמעולם לא

טס לפני הקורס ולא ידע למה

הוא ניכנס, אולם הספיקו לו

הטיסות הראשונות בפייפר

כדי להבין שהוא יגיע למסדר

הכנפיים בסיום הקורס. את

התקופה הקשה של הקורס

שרד בזכות המנטרה ששינן

לעצמו "הכל בראש". ואכן,

עודד צלח את הקורס וקיבל

את כנפי הנווט ממפקד חיל

האוויר מוטי הוד.

עודד שירת כנווט קרב בפ

ר

נטום במשך שנה ולאחר מכן

נשלח לתפקידי מטה בקריה.

הוא רצה לחזור לטוס, וכאשר

שמע שמחפשים נווטים לי

ר

סעורים, ביקש לחזור ועשה

הסבה בת ארבעה חודשים

לנווט מסוקי יסעור. משנת

2791 עד 6791 שירת בטייסת

ב

היסעורים 811 בתל נוף, ו

שנת 2791 גר בתל נוף עם

סימה. ב-6791 עבר לחצרים

שם למד בקורס הדרכה של

מדריכי נווטי טיסה ולאחר

מכן הדריך בטייסת יסעורים

בתל נוף. שאנני השתחרר

ב-6791 ועד שנות ה-09' טס

כנווט במילואים והגיע לדר

ר

גת רב סרן.

לעודד סיפורים רבים ומ

ר

רתקים מימי שירותו בחיל

האוויר. אחד מהם הוא משנת

9891, שנה בה הגיעו לחייל

שלושה סקייהוקים (מטוסי

תקיפה) מארה"ב דרך נמל

אשדוד. עודד עבד על מער

ר

כת הקשר והניווט מיום חמי

ר

שי ב-5 בבוקר עד יום שישי

ב-91 בערב רצוף. בשעה

03:91 נסע הביתה ונרדם

בטרמפ מרוב עייפות. כאשר

הגיע הביתה, אמרו לו הוריו

שהתקשרו אליו מהטייסת.

שאנני העייף העדיף לישון

ואמר שממילא הוא חוזר

לטייסת ביום ראשון. מסתבר

שהוא שכח כלי עבודה במ

ר

טוס, טעות שעליה נכנסים

לכלא. למזלו הוא ניצל מעו

ר

נש המאסר מכיון שמפקד גף

התחזוקה היה בחופש והסגן

שפט אותו לשישה ימי ריתוק

בלבד.

לימים, כשעודד טס כנווט

ביסעור, ראה משהו מנצנץ

לרגליו. מסתבר שהיה זה

מברג ששכח טכנאי. עודד

הכניס אותו לתיקו מבלי

לספר לקברניט, וכשנחת

מסר את המברג לטכנאי הנ

ר

סער. לימים, הלך עודד לבקר

את הוריו ברמת אביב וראה

שם את הטכנאי, שמסתבר

שהוריו גרו בכניסה השנייה

בבניין הוריו של עודד.

חילוץ מהדיונה

במלחמת יום כיפור טס

עודד ביסעור וחילץ ארב

ר

עה טייסי פנטום שנטשו את

המטוס. אחד מהטייסים נטש

בים סוף, שהיה מוחזק בידי

המצרים. במהלך הנטישה

נשברה ידו, אך הוא הצליח

לעלות לסירת ההצלה שלו,

לאחר שנזכר שיש בים סוף

כרישים. כמה שעות לפני כן

חילץ את שלושת הטייסים

האחרים.

מסתבר כי החילוצים הללו

כמעט ולא אושרו. עודד

וצוותו היו באוויר והתכו

ר

ננו לנחיתה ברפידים כאשר

התקבלה הקריאה מהטייסים,

שרק עודד קלט אותה. הצוות

של עודד קיבל אישור לצאת

לחילוץ, אולם בדרכם קיבלו

הודעה מבקר הטיסה שע

ר

ליהם לחזור ולעזוב את המ

ר

שימה. עודד והצוות לא רצו

לנטוש את המשימה ואמרו

שהם בקשר עין עם הטייסים

שנמצאים על קצה אחת

הדיונות. לפי הנחייה הם טסו

בגובה נמוך, למרות שה

ר

דיונות הפריעו להם להעריך

את הגובה בו הם טסים. כדי

לנחות היסעור העלה אבק

סביבו. עודד, שראה שהצבא

המצרי מחפש את הטייסים

שנטשו, חזר מהפעולה ושאל

מדוע אמרו להם לחזור לפני

שהושלמה המשימה. מסת

ר

בר שכל סוללות הטילים של

המצרים היו מכוונות למטוס

של עודד.

מסתבר שגם בשדה הקרב,

לפעמים עדיף לא לדעת.

האיור של החיילים ממבצע חילוץ התותחים במלחמת יום כיפור (פירוט בגוף הכתבה)