Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  12 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 12 / 64 Previous Page
Page Background

12

גיליון 742 אפריל 5102, פסח תשע"ה

|

|

בכפר

מיניאטורית

הכי

הגינה

אומנות הבונסאי

אם אתם חושבים שאתם בעצמכם "הכי בכפר", או יש לכם

רעיון למשהו או מישהו שהוא כזה, נסו את מזלכם.

.pnay@pnay.co.il ה

כי טוב במייל

כתבה וצילמה: ליטל מאירי

ד"ר שמואל הלוי, מומחה

לרפואה סינית, מספר שה

ר

גינה שלו החלה מסלע גדול

אותו מצא באחד מטיוליו

בכפר: “הסלע נראה כמו הר

והייתי חייב להביא אותו

הביתה". שמואל גייס חבר

מינוח בעל טרקטור, שהביא

את הסלע לגינת ביתו. כשה

ר

תבונן בו, אמר לעצמו שלס

ר

לע יתאימו עצים קטנים ועל

מנת שהסלע ייראה - ישמור

אותם קטנים. כך נולדה הגי

ר

נה המיניאטורית, שמתחילה

בקידמת הבית וממשיכה

מאחוריו. זהו גן קסום ומוק

ר

פד מאוד, גן ננסי, ובו ביתן

מעץ שעל רצפתו סמל היין

והיאנג.

סביב הסלע שתל עצים

בעיצוב בונסאי, ובהמשך הח

ר

ליט שכל הגינה תהפוך לגן

בונסאי. ברוח זו שילב בגינה

אלמנטים של גן יפני: חצץ,

אבנים בצורות מיוחדות ומז

ר

רקות המשמיעות בעדינות את

קול פכפוך המים. גם גדר הגן

בנויה מחומרים טבעיים ומור

ר

כבת מעצים וחבלים.

בונסאי היא אומנות גידול

עצים וצמחים בצורה ששומרת

את הצמח ננסי באמצעות גי

ר

זום קפדני בשורשיו וענפיו.

הבונסאי היא אומנות יפנית

עתיקה שמטרתה ליצור צו

ר

רות אסתטיות נעימות. תורת

האומנות הטבעית אומרת לה

ר

שתמש בדברים שמדמים טבע

בצורה מיניאטורית, שניתן

לביית אותם. זהו תהליך של

מיזעור והבאת הטבע הביתה.

“כל עץ ניתן להפוך לבונסאי.

פשוט לגזום ולא לתת לו לג

ר

דול".

כל העובר ברחוב שניר

ר

ומגיע לבית מספר 81 ית

שם מקידמת הגינה המוקפ

ר

דת, שבמרכזה ניצב עץ זית

עתיק בן 002 שנה וכן עצי

בונסאי, חצץ שחור ועמודי

אבן. את עץ הזית, אגב, לקח

שמואל כאשר עקרו מטעים

עתיקים לצורך סלילת הכ

ר

ביש לכרמיאל. הוא בחר את

העץ בגלל פיתולי הגזע שלו,

גזם אותו בצורה אסטתית

שתתאים לגינה, ומאז הוא

מטפח אותו.

שמואל מספר כי לא היה לו

חזון מגובש לגינה. הוא רצה

גינה מאלמנטים טבעיים שק

ר

שורים במזרח הרחוק. “בפי

ר

לוסופיה של המזרח הרחוק

התחלתי להתעניין מאז שאני

זוכר את עצמי", הוא אומר.

“טאואיזם היא פילוסופיה סי

ר

נית בת 000,3 שנה, שמעוגנת

בעיקר בהרמוניה של האדם

והטבע. פילוסופיה של ניגודים

והפכים: יין ויאנג, האומרת

שכל דבר ביקום מורכב משתי

אנרגיות הפוכות שמשלימות

האחת את השנייה. מהבסיס

הזה צמחו כל התורות היפניות

והסיניות הקדומות, מסידור

פרחים עד אומנויות לחימה.

כך גם הרפואה הסינית - הכל

מבוסס על ההרמוניה בטבע

והזרימה הבלתי פוסקת של

היסודות. ברגע שאין זרימה

- אין חיים. ברגע שמפסיקה

הזרימה - יש מחלה.

בנו של שמואל, אוראן,

חייל משוחרר בן 22, עוזר

לאביו בגינה מאז היותו בן

01. הוא למד לגזום לבדו את

העצים הקטנים, והיום כבר

מבצע את כל המלאכות הק

ר

שורות לטיפול בגינה, כולל

גריפת החצץ וסידור האב

ר

נים. שמואל ואוראן מספרים

על אנשים, מהכפר כמו גם

אורחים מבחוץ, שעוצרים

את מכוניותיהם ומצלמים את

הגינה. היו אף כאלו שדפ

ר

קו על דלת הבית והתעניינו

בגינה המיוחדת.

ד"ר שמואל הלוי שירת

בסיירת שקד, ולאחר שנפצע

באימונים, עבר לחיל מודיעין

שם שירת כקצין ושוחרר בד

ר

רגת רב סרן. היה לו את הג’יפ

האזרחי הראשון בכפר. היה

חבר במועצה לשבילי ישראל

של אורי דביר, שייסד את

שביל ישראל. דובר אנגלית

וערבית ברמת שפת אם, מעט

צרפתית, מעט רומנית ויודע

קצת סינית.

את תורת הרפואה הסינית

למד הלוי בעיקר בארה"ב

ובטאיוואן. הוא בן 46, ועוסק

ברפואה סינית כבר 53 שנה.

בעבר התגורר בצפת וניהל

שם מרפאה. בין לקוחותיו

היה כמה תושבים מכפר

ש

ורדים, שמנה אז 081 מ

פחות. שמו עבר מפה לאוזן,

וחוג הלקוחות מהכפר גדל.

לימים תכנן הלוי לעזוב את

צפת ולחזור לעיר הולד

ר

תו, חדרה. אנשי כפר ורדים

מיאנו להשלים עם המע

ר

בר, והציעו לו לנסות ולגור

בכפר. סטף ורטהיימר עורב

בעניין, והציע לד"ר הלוי את

אחד הקוטג'ים שהיו ברשותו

בשכירות לשנה. שנה הפכה

לשנתיים, שלאחריהן קנתה

משפחת הלוי מגרש ברחוב

שניר. "כשהרפואה הסינית

נעשית נכון ומיושמת נכון,

היא נותנת מענה לבעיות

רבות", אומר הלוי. מסתבר

שלעתים היא קובעת גם היכן

יתגורר אדם.